torsdag, oktober 04, 2007

Moderna människor 2

Jag tar en fika på ett av kaféerna här intill. Försöker läsa en stund i boken jag har med och lyssnar förstrött på ett par vid bordet intill. De – i tjugofemårsåldern – sitter bekvämt tillbakalutade på fönsterbänken. Han verkar vara en skön typ, säckiga brallor, långt ljust hår i dreadlocks, diverse kedjor och annat hänger löst här och var. Ger ett lågmält, världsvant intryck. Hon med långt utsläppt hår, minimalt sminkad, i jeans och kortärmad bomullsblus med puffärm. De verkar skönt avslappnade. Skulle kunna gå på nån av mediaskolarna i närheten. Han pratar med låg entonig röst, om sina jorden-runt-resor, bergsvandringar i Nepal, om jobb och utbildningar, hur man kan ta en båt från Kalifornien över till Australien, att man kan jobba i Kanada och kanske svart i USA. Efter ett tag märker jag att flickan inte säger ett ord, möjligen någon kommentar ibland, annars är det han som mal på, inte en fråga, inte en öppning för någon annan att komma in i samtalet. På sitt stillsamma vis tar han allt syre i rummet. Så småningom får han ett samtal på mobilen och försvinner ut en stund. Flickan sitter ensam kvar och tittar tomt framför sig när jag går.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Anna said...

Hej.

Jag heter Anna och jag är på jakt efter en brevvän. Inte såhär, på överbevakade internet, utan med riktig penna och riktigt papper och riktiga frimärken.
Jag bor oftast ensam i min lägenhet i Örnsköldsvik och skulle tycka om att få riktiga brev i min slitna, roistiga brevlåda.

Om du skulle vilja ta dig den tiden så är jag överväldigande glad över det.

04 oktober, 2007 10:38  
Blogger Tom Carlson said...

Hej Anna, tack för din kommentar. I forntiden var jag en flitig brevskrivare och minns fortfarande upphetsningen då ett brev kom inramlande. Men idag är det öppna Internet min brevlåda för in- och utgående post, liksom mer eller mindre väl formulerade tankar och iakttagelser. Så tyvärr får du hålla tillgodo med mina "tankar i trappen" även i fortsättningen.
Bästa hälsningar och sköt om dig!
Tom

05 oktober, 2007 08:39  

Skicka en kommentar

<< Home