onsdag, september 26, 2007

Slöjan återigen

Varannan svensk svarar ja på frågan ”Det borde vara förbjudet att bära slöja i skolan eller i arbetet” enligt Mångfaldsbarometern 2007, en undersökning som görs årligen vid Uppsala universitet (Svenska Dagbladet 26/9-07). Det kan ju tyckas nedslående, men artikeln i Svenska Dagbladet illustreras med en bild av tre kvinnor med täckta huvuden – och ansikten. Så, vad avser frågan och vad är det människorna i undersökningen svarat på? Är det den huvudduk (hijab) som kvinnor i vårt land och många andra länder i långa tider täckt håret med, men som i dagligt tal slarvigt kommit att kallas för slöja eller är det den ansiktsslöja (niqab) som täcker allt utom ögonen på många muslimska kvinnor? Själv struntar jag fullständigt i vad väktaren eller sjukvårdsbiträdet som hjälper mig har på huvudet, men jag vill gärna se ansiktet på den jag talar med. Åtminstone så länge jag befinner mig i Sverige. (Att ansiktsslöjan är en förutsättning för kvinnor i en del muslimska länder att komma ut i arbetslivet är en annan men intressant diskussion.)

Språkförbistringen går delvis tillbaka på olika uppfattningar om vad som egentligen står om mäns och kvinnors klädsel i Koranen. En intressant genomgång av olika tolkningar finns i boken 99 frågor om islam (red Jan Hjärpe. Leopard förlag).

Jag har tidigare skrivit om att alltfler svenska företag tillåter sina anställda att bära sjal (”Ett steg mot verklig integration”).

Slöja ...

...eller slöja?


Andra bloggar om .

Etiketter: