onsdag, november 28, 2007

Deppig?

Det finns dagar när jag lämnar bloggen och går ut i spalterna som en vanlig insändarskribent. Så här skrev jag häromveckan till Dagens Nyheter:
Hej,
Jag reagerar mot rubriken i dagens DN 13/11-07 (s 9) ”Nästan var fjärde över 85 år deppig”. ”Deppig” betyder i vardaglig tal nedstämd, det vill säga något som de flesta av oss kan vara till eller från. Depression däremot, som notisen visar sig handla om, är en av våra vanligaste folksjukdomar, omkring en femtedel av svenskarna lider av det någon gång under sin livstid. Symtomen varierar: nedstämdhet, brist på ork och glädje, koncentrations- och sömnsvårigneter, och i allvarliga fall självmordstankar är några exempel. Betydligt värre alltså än en tids nedstämdhet. ”Nästan var fjärde över 85 år lider av depression” eller ”Nästan var fjärde över 85 år deprimerad” hade varit en mer korrekt skrivning. För mer info se http://www.internetpsykiatri.se/diagnosis/depression/index.html
DN:s läsarombudsman, den alltid lika flitiga Lillian Öhrström, svarade någon dag senare:
Hej Tom
Tack för ditt mejl. Jag håller med dig. Deppig är ett ord som används alldeles för ofta och som inte alls är lika distinkt som deprimerad.

Tyvärr fick jag inte plats med dina synpunkter i min krönika i morgon, men jag sparar den för framtida bruk.

Vänlig hälsning
Lilian Öhrström
DN:s läsarombudsman
Så kan en dag vid tangentbordet också börja.

Svarar på brev

Andra bloggar om

Etiketter: ,