fredag, september 18, 2015

Sommarens sista helg

Sommarens sista helg är här och det stora vemodet rullar in. Nyss passerade sista bussen från havsbadet förbi på vägen härutanför. Sommarhusen töms på sina gäster. Trädgårdar och uteplatser, nyss fyllda av skratt och lekande barn, har tystnat. Vi få som är kvar och de fastboende suger ut den sista gnuttan av sommaren. Ja, jag vet att det kan vara varmt långt in i september. Havet är uppvärmt och drägligt att bada i. Några av de finaste semestrarna har vi haft här sent i augusti. Men solen står för var kväll allt lägre bakom talltopparna.

Sommaren har varit bra, särskilt den senare delen. Barn och barnbarn har kommit och gått i olika konstellationer. Några gånger har Lena och jag flytt, hon till jobbet inne i stan, jag till fastlandet.

Sista kvällen innan sonen och hans familj lämnar oss sitter vi ute på trädäcket, eldar i öppna spisen, spelar tärning och poppar popcorn i en kastrull. Nu är jag ensam kvar. Lena jobbar. Häromdagen låg vi på stranden en hel eftermiddag.

Vänner, särskilt på vänsterkanten, brukar ifrågasätta om det finns någon svensk kultur (det brukar vara lättare att tala om t.ex. kurdisk kultur), men nog är drömmen om sommaren och (det eviga) sommarlovet något mycket speciellt för vårt land, präglat av klimatet (och kanske jordbrukets behov).

Om hösten vet jag just nu inget. Men än kan jag höra syrsorna.

Etiketter: ,