onsdag, oktober 10, 2012

Outsidern

– Hörru professorn, har du läst nån bra bok nyligen?

Han tittar menade på sina kompisar.

– Ha, ha, ha.

Alla skrattar.

– Va, kan du inte svara? Få se, vad är det här för nåt?

Han sliter den tummade pocketboken ur min hand.

– ”Colin Wilson, The Outsider.” Kolla har ni sett. På engelska också. Killen tror han är nåt.

– Här ska du få för outsider, professorn.

Han knuffar mig lätt i bröstet. Jag försöker vända mig bort men ramlar mot nästa grabb i gänget.

– Va fan gör du? Knuffas du, din djävel.

Han puttar mig i sin tur lätt mot nästa, och mot nästa.

– Professorn, professorn, professorn! skanderar dom i kör medan jag vacklar som en sandsäck mellan plågoandarna.

Till slut faller jag i gruset.

Det sista som händer innan de går är att en av dem trampar sönder mina glasögon.

– Så nu kan du fortsätta läsa, din jävla loser
***
Colin Wilson. The Outsider. Gollancz 1956.

Andra bloggare om 


Etiketter: ,