tisdag, augusti 26, 2008

Lycka är att lösa problem

Riktigt glad blir jag nog bara när jag löst ett problem. Tre kvällar i rad har jag försökt få skrivaren till datorn att göra det den ska. Sedan jag installerat en ny router har mina gamla HP Laserjet vägrat att fungera i nätverket här hemma. När jag flyttade över arbetsdatorn till nya lägenheten blir problemet akut. Den bärbara som jag nu skriver på saknar en port som passar. Ska jag lyckas ställa om den gamla trotjänaren? Eller måste jag slänga in handduken och gå till Clas Ohlsson och köpa en adapter för 295 kr eller, hemska tanke, köpa ett nytt nätverkskort till skrivaren från HP för 2000 kr?

Jag läser supportsidor och letar mig igenom olika diskussionsforum på Internet. Får ett och annat napp, men inget som riktigt fungerar. Så. Pang. Hittar jag en diskussionstråd där någon beskriver hur man ställer in skrivaren från dess kontrollpanel. Knapp, knapp, knapp. En oändlig mängd siffror som matas in. IP-adress, subnet, gateway och allt vad det heter. Jag förstår inte hälften. Och så, när jag är på väg att ge upp, rasslar det till i skrivaren och ut kommer en testsida. Yes, jag grejade det. Skrivaren fungerar.

Hur mycket jag vunnit om jag istället ägnat tiden åt produktivt arbete vill jag inte tänka på. Å andra sidan, värdet i att känna att man löst ett problem går inte att mäta i pengar.

Etiketter: