måndag, april 28, 2008

Mig, mig, mig

En av otaliga bilagor som trillar ur morgontidningen drar min uppmärksamhet till sig. Rubriken på framsidan över ett antal sportiga bilar i ett odefinerbart bergslandskap lyder ”Vårens killmagneter”. Vad menas tänker jag? Är det bilar endst för killar? Eller för tjejer som vill locka till sig killar. Fascinerad läser jag texten. Som all reklam säger den mycket om den tid vi lever i:
När våren kommer

Plötsligt står vi som kärlekskranka tonåringar inför allt lockande som vaknar till liv efter en lång vinter av dag-till-dag-överlevnad. Den med självbevarelsedrift ylleinbäddade hjärnan börjar ticka igång igen. Impulserna strömmer ner till hjärtat som vi nästan glömt sitter någonstans innanför tredje revbenet till vänster. Halleluja. Jag lever.

När du klippt naglarna, kammat håret och putsat skorna kommer solen, dofterna, blickarna, glassarna, luncherna, drömmarna. Bilarna. Ny bil. Till mig.

Mig, mig, mig.

Våren börjar på M och slutar med ercedes.”

Etiketter: