fredag, maj 25, 2007

Steve Reich & Terry Riley

Steve ReichJag spelar in Steve Reich’ Music for 18 musicians från radion en kväll. Musik att låta sig svepas in i och drömma sig bort till. Men musik som också fyller mig med energi. Det påminner starkt om Terry Riley, vars musik jag första gången hörde hemma hos Bo Anders Persson i slutet av 1960-talet. Jag var på den tiden ung hang around till musikkollektivet Träd gräs och stenar (eller International Harvester som de kallade sig innan den amerikanske traktortillverkaren lät sina advokater höra av sig). Jag tror att det var Folke Rabe som först introducerade Riley, men Bo Anders Persson hade också han en bred och oförutsägbar musiksmak.

Terry Riley, som själv spelade saxofon och orgel, lät sina musikslingor gå mellan två rullbandspelare och kunde på så vis låta dem repeteras i det oändliga eller sakta tona bort och tona in.

Men Steve Reich är trots att han är jämnårig med Riley (båda är födda i mitten av 1930-talet) en ny bekantskap. Och jag gillar det jag hör. Äntligen kanske de där Abba-pengarna kan spela en roll.

Smakprov på deras musik kan man hitta på http://terryriley.com
och www.stevereich.com. Ensemble modern – Frankfurt har också spelat in flera stycken av Reich.

Terry Riley at the Manca Festival. Nice France
Terry Riley at the Manca Festival. Nice France

Andra bloggar om och .

Etiketter: