torsdag, maj 24, 2007

Mig äger ingen

Jag lyssnar till ett samtal mellan Olle Svenning och Åsa Linderborg på ABF-huset i Stockholm om den bok Linderborg skrivit om sin far. Olle Svenning, som själv skrivit om sin far, den socialdemokratiska makthavaren i Malmö, noterar med vad som verkar vara äkta förvåning vilken sammansatt och motsägelsefull person Åsas far, metallarbetaren, var. Han läste både Ivar Lo och Torsten Ehrenmark, för att nu nämna en av Svennings iakttagelser. Jag tänker på min egen far, tjänstemannen på Saab-Scania, och hans läsvanor. (I bokhyllan hemma fanns både Dostojevskij, Ehrenmark, Trenter och Woodhouse för att nu nämna några.) Och än en gång slås jag av hur lite den mediala och politiska eliten vet om det folk den känner sig satt att leda.

Åsa Linderborg. Foto: Lasse Strömberg.Det är för övrigt en lysande roman Åsa Linderborg skrivit – Mig äger ingen (Atlas). Jag recenserar den i senaste numret av Folket i Bild/Kulturfront (5/07). Recensionen kan även läsas på min hemsida (”Mig äger ingen”).

Torsten Ehrenmark var kåsör, journalist och radiopratare. Hans kåserisamlingar Årets Ehrenmark var länge en given julklapp i många svenska hem.

Andra bloggar om och .

Etiketter: