lördag, juni 22, 2013

Bruna Gubben

Det är jag som är Bruna Gubben. Jag stoppar människor jag möter som går på fel sida av gång- och cykelvägen. Jag hytter åt cyklister som cyklar där man inte får. Jag retar mig på gubben som låter den exklusiva  mercan stå på tomgång minut efter minut medan han väntar på sin odrägliga familj framför oss, där vi sitter i  pensionatets trädgård. För att inte tala om  kvinnan i BMW-suven som parkerat på gräsmattan till festplatsen och nu försöker ta sig ut bland fotgängare, cyklister och lekande barn. Jag har alltid rätt.
***
Bruna Gubben dök första gången upp 1985 i Skäggstölden på Kråkebohöjden julkalendern i radion av Täppas Fogelberg:
"Bruna gubben smyger runt i trakten med en portfölj och frågar om tomten har tillstånd för det han gör, och vill ha underskrifter på papper."

Etiketter: