Fortsätt till huvudinnehåll

Filosofisk praxis

Kristi himmelsfärdshelgen tillbringar jag i Stockholms skärgård med en kurs i filosofisk praxis. Tre dagar av intensiv samvaro med omväxlande teori och praktiska övningar. 24 personer med skiftande bakgrund: några, inklusive de båda kursledarna, filosofer från den akademiska miljön, andra med så kallade samtalsyrken (psykologer, terapeuter, sjukgymnaster/arbetsterapeuter, lärare etc) och så några vanliga dödliga (inklusive undertecknad).

Filosofisk praxis är ju en disciplin som initierats av filosofer som velat spränga den akademiska tvångströjan och ställa sina verktyg (av språk, argumentationsanalys m.m.) till folkets förfogande. Mitt intresse för ämnet väcktes när jag läste Tulsa Janssons bok i vintras. Någon svensk yrkeslegitimation finns ännu inte, men Svenska sällskapet för filosofiskpraxis har etiska regler och antar till medlemmar filosofer med påbyggnadskurs i filosofisk praxis, eller människor med ”samtalsyrken” (se ovan) med motsvarande påbyggnad. Den närmaste utbildningen i filosofisk praxis finns  i Norge. Medlemskapet ger utövaren rätt att leda sokratiska dialoger i grupp och enskilda samtal. För oss andra återstår att vara stödmedlem eller ta (minst) en fil.kand. i filosofi och vidareutbilda oss. I avvaktan på det kan vi leda filosofiska kaféer, där man tillsammans skärskådar olika begrepp och frågeställningar, t.ex. Vad är kärlek? Är makt positivt eller negativ? Vad är en bra förälder? Antalet ämnen är oändligt.
Till skillnad mot debatter går den sokratiska dialogen inte ut på att övervinna en meningsmotståndare. Istället skärskådar man gemensamt ett begrepp, vilket kan vara både omtumlande och berikande. Det kan till exempel handla om att se vilka frågor 24 personer kan ställa sig efter att ha suttit tio minuter och iakttagit den vackra Roslagsnaturen. Själv undrade jag ”Är naturen ond eller god?” efter att ha insupit idyllen som då och då bröts av fåglar som dök i vattnet efter fisk, eller jagade varandra. Någon annan ställde sig frågan om det lönar att kämpa efter att sett en myra streta med ett strå. Är det en begränsning eller frihet att inte kunna röra sig? frågade en som iakttagit en tall. Vad betyder kulturarvet? var ytterligare en fråga som väcktes med anknytning till Roslagsnaturen. Ur dessa frågor växte ett meningsutbyte fram om kamp och acceptans.
Är det inte världsfrånvänt att sitta och vrida och vända på orden så här?
Tvärtom vill jag säga. Till en början kan det gemensamma samtalet, vare sig det utspelar sig över fikabordet eller på den politiska/mediala arenan, vinna mycket på att man blir klar över vad man menar med olika begrepp. Så visade den ena kvällens filosofiska kafé över ämnet ”Vad är kärlek?” hur olika mening vi kan ge ett så till synes självklart ämne. För det andra är det berikande att bli varse hur olika vi människor kan tolka en bild eller ett skeende. Då först när vi blivit varse den skillnaden kan vi börja ett meningsfullt samtal. (Att vi sen alltid kommer att tolka skeenden utifrån våra förutsättningar och inte minst intressen [politikens och intressekampens uppgift] blir då nästa steg).
***
De enskilda samtal som vi ägnade en hel dag var en annan omtumlande upplevelse. Det filosofiska samtalet går, till skillnad mot det terapeutiska samtalet, inte ut på att besökaren ska må bra, utan förhoppningsvis bli lite klokare. Gästen (som man talar om här) kommer med en frågeställning, eller ett dilemma, som man vill ha belyst; tillsammans med den filosofiske praktikern utforskar man så ämnet, vare sig det nu gäller ”Vad är ett meningsfullt liv?”, ”Ska jag ta här jobbet jag blivit erbjuden” eller ”Ska jag skilja mig?”. Filosofens intresse är då inte i första hand den besökande gästens person utan den fråga han eller hon kommer med.
Detta hindrar inte att man också kan vara personlig. Så rymmer till exempel frågan ”Varför har jag så svårt att ge och ta kritik?” (som någon ställde) både personliga (”Ge exempel på något tillfälle då du upplevt det här?”) och mer abstrakta frågor (”Är kritik något positivt eller negativt?”, ”Är det skillnad på kritik av hur en människa är och vad hon gör?”). Förhoppningsvis har gästen efter den stipulerade timmen fått en del att fundera över. Eller så kommer man tillbaka. Tanken är att, som framgår av titeln på Tulsa Janssons bok, Du har svaren.
För mig som gärna pratar (för) mycket i grupp var de enskilda samtalen nyttig träning i att aktivt lyssna, ställa relevanta frågor och försöka vaska fram ett centralt begrepp att utforska.
Men allra roligast är nog filosofisk praxis för barn (se intervjun med Liza Haglund i Dagens Nyheter 28/5-13), ett etablerat ämne inom skolväsendet i t.ex. Australien. På kursen fick vi pröva på frågeställningen ”Vem är viktigast i stan? Och varför?” där vi i grupper om tre under lekfulla former fick motivera hur viktig en yrkesgrupp (rörmokare, lärare, läkare, restaurangägare osv.) är i en mindre stad. Och kanske viktigast av allt: att kunna ge argument varför. Senare fick alla flytta om bland grupperna, men bara om man kunde anföra ett nytt argument.
Själv tror jag att filosofisk praxis kan spela en roll, dels i det offentliga samtalet, dels som ett alternativ till terapi, t.ex. för den som genomgår en personlig kris eller står inför ett dilemma.
Den som läser protokoll från de tidiga folkrörelserna (nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen) kan finna hur man ibland avslutade kvällens möten med en fri diskussion kring något givet ämne ,varvid sekreteraren i protokollet konstaterade att ”Diskussionen fick utgöra svar på frågan”. Jag tror inte det var någon tillfällighet att man, trots den sena timmen och hårt arbete som väntade nästa dag, tog sig den tiden. Klokhet och visdom kan bära långt, ibland längre än mätbara färdigheter och kunskaper.
Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer

Tom Carlson sa…
En annan av kursdeltagarna ger i ett mejl sin syn:
"Jag tror mkt på det vardagliga goda samtalet en till en, och att man egentligen skall vara öppen för det med alla människor man träffar på, och sträva efter att träffa på nya människor på ett sätt att man kan ha såna samtal. Då när man inte har massa förväntningar och tankar om varandras bakgrund kan man verkligen mötas som jämlikar vilket ju är en grundtanke i filosofisk praxis."
Jag kan bara instämma.

Läs mer

Hur jag blev den jag blev (6): Aktivisten

Det första nummer av Folket i Bild/Kulturfront jag sålde hade en svart framsida med vita bokstäver som i blockskrift skrek ut: SVERIGES SPIONAGE. Det var inledningen till det som kom att kallas IB-affären . Det var föreningens Södermalmsavdelning som gjort en utflykt till Nynäshamn för att sälja tidningar. Jag hade helgpermis från lumpen i Karlskrona. Människor slet tidningen ur händerna på oss. ”Det här går ju bra”, minns jag att jag tänkte. Jag hade tillsammans med min dåvarande sambo, hennes mor och systrar delat på inträdesavgiften 250 kr när tidningen grundades 1971 (hyran för vår halvmoderna etta på Södermalm var då 180 kr). Nu hade jag varit på ett möte med Södermalmsavdelningen. Det hade just tagit slut med min dåvarande flickvän och sambo och jag behövde fylla tomrummet efter åren i teatergruppen. Sedermera blev jag invald i styrelsen för avdelningen och på något sätt utsedd till kassör.  Arbetet i lokalavdelningarna bestod i tidningsförsäljning utanför systembolag...

Hur jag blev den jag blev (6:2): Efter stormen, före stormen

Föreningen led av baksmälla efter IB-affären. Tidningen hade stått i centrum för omvärldens intresse. Alla krafter hade varit inriktade på arbetet med att skapa opinion och få de fängslade journalisterna fria. Nu var det åter vardag. En tidning skulle produceras var fjortonde dag, ekonomin svajade, även om förskotten från prenumeranterna med dagens mått var hisnande. Värre var att Folket i Bild fått rykte om sig att vara trög och långsam i kontakten med medarbetarna. En ny redaktion kom efter en tid på plats när först Jan Stolpe och sen Jan Guillou efter sin fängelsevistelse valde att sluta. Nya kvastar med bland annat Margareta Garpe med bakgrund på Aftonbladet tog vid. Samlevnadsfrågor och andra ämnen började ta plats i tidningen. Kritiken mot den nya inriktningen var hård: ”Det behövs inte en till Femina!” Själv hamnade jag i korsdraget efter att ha låtit mig intervjuas i samband med ett reportage om en, vad vi idag skulle kalla utbränd, f.d. FNL-aktivist. Min reträtt var inte särsk...

Odjur finns. Men inte där du tror

Lena och jag sitter på Vetekattens uteservering. Iakttar folklivet på Götgatan. Människor på väg hem till fredagsmys och välförtjänt helgvila. Bredvid oss sitter en ung kvinna. Kortklippt, mörkhårig, i blå jeansjacka. Hon pratar tyst men upprört i sin mobil. Jag hör att det gäller Gaza. Närmare bestämt kampanjen mot dem som protesterar mot kriget. En riksdagsman har nyss kallat några av dem som protesterar för ”odjur”.   Utrikesministern har utryckt sitt gillande genom att vidarebefordra meddelandet. Efteråt sitter kvinnan tyst och begrundar sin mobil. När hon ska till att gå reser jag mig och går fram till henne. – Jag hörde ditt samtal, säger jag. Jag vill bara säga att jag håller med dig. – Oh, tack, säger hon. Man tror att man blivit galen. – Jag är ju äldre, säger jag, men jag känner samma sak. De verkliga odjuren är ju dom som härjar i Gaza. Hon nickar. – Tack för att du delat med dig, säger hon och antyder ett leende, innan hon cyklar iväg. Kanske har jag g...

Finns det en verklighet?

Nej jag har inte blivit galen. Stolen jag sitter på är med största sannolikhet verklig. Den är vit, mjuk, knarrar lite när jag rör mig, luktar inget speciellt. Hur den smakar vill jag helst inte pröva. Men flugan som nyss satte sig på armstödet? Vad uppfattar den med sina fasettögon och klibbiga fötter. Vet den ens vad vitt är? På ett filosofikafé nyligen var temat för samtalet ”Verklighet”. Tillsammans formulerade vi olika frågor kring ämnet. Själv fastnade jag för frågan ”Finns det en verklighet” med betoning på en . Vi satt 15 personer i en ring. Men upplevde vi samma sak? Vår uppfattning om omvärlden påverkas av många faktorer, förutom de rena sinnesförnimmelserna: känsloläge, tidigare erfarenheter, själsliga förmågor som empati osv. Och alla som någon gång besökt en rättegångssal vet hur olika vittnen kan uppfatta samma skeende. Någon har sett en lång man springa sin väg. En annan tycker sig ha sett två personer osv. Vittnespsykologi är verkligen ett kapitel för sig. Då...