Fortsätt till huvudinnehåll

Jag drabbas av hemkänsla

– Hur kan du vilja åka upp till den där röran? frågar mina gotländska vänner när jag ska till Stockholm.

Det är ju mitt hem, tänker jag. (Noga räknat ett av två hem, men det är en annan historia.)

Med hem tänker jag inte bara på lägenheten vid Ringvägen. ”Hem” är ett område som sträcker sig från Eriksdalshallen till Ringen centrum vid Skanstull, vidare upp till Medborgarplatsen och tillbaka genom Rosenlundsparken. Med hund ingår även promenaderna i koloniområdena längs Årstaviken. Ibland, om man behöver handla något, åker man ner till ”stan” (dvs. city) på samma vis som gotlänningarna åker till Visby. Större än så är inte ”min” stad.

Håkan Forsell skriver i sin kunniga och uppslagsrika bok Söder: Drömmar och förvandlingar i en svensk stadsdel (Weyler 2025) om begreppet hemkänsla och hur underskattat det är i beskrivningen av olika bostadsområden. Kulturgeografer har använt begreppet när man studerat varför människor väljer att bo där dom bor.

Hemkänsla är att morsa på någon av servitörerna i restaurangen i huset bredvid, att växla några ord med en granne i trapphuset. Eller att nicka åt de gamla som sitter med sina rullatorer utanför Blomsterfondens hus. Eller att lyssna när frisören, som är syrian, på klippoteket berättar om sin far, som också var frisör.

När barnen var små bodde vi i Vega, söder om Stockholm. Skogås var vårt närmaste centrum. Ett litet inomhustorg med Coop och Ica vägg i vägg, frisör, djurbutik, en presentbutik och ett bankkontor (på den tiden fanns det sådana). En trappa upp höll det offentliga Sverige till: försäkringskassa, arbetsförmedling, bibliotek och kvarterspolisen (också det historiska företeelser).

Det var vårt vardagsrum. Dit åkte man för att handla, men på det stenbelagda torget stötte man nästan alltid på någon man kände, en förälder från skolan, någon av kvarterspoliserna eller en granne. Nästan alltid fanns det någon att växla ett par ord med. Centrumet kändes varmt och ombonat.

När jag många år senare återser centrumet i samband med ett bussbyte är butikerna i stort sett desamma, myndigheterna och banken är borta sedan länge, men framför allt, hemkänslan är borta. Värmen har dunstat.

 


 


Kommentarer

Kjell Martinsson sa…
Skanstull ja! Om vi går lite längre tillbaka i tiden ligger väl här den gamla galgbacken eller avrättningsplatsen? Jag har starkt för mej detta. Inte av makabra skäl utan av att just där mötte de dalkarlar som sommaren 1743 marscherat i det som makten den gången kallade "Den stora daldansen" - se t.ex. den ordentliga utredningen av Bjarne Beckman (ev. Backman) som med stor noggrannhet berättar vad som hände när den från Dalarna utgångna - i ordets ordräta mening - kanske 5000 fredskämpar ställde krav på dåvarande kung och myndighet att avbryta kriget mot Ryssland.
Jag var 1973 vid 250-årsjubileumet och såg en teaterföreställning, utanför Hedemora, möjligen släkten till dem som deltog i marschen. Kommunal uppbackning var det i vilket fall som helst! Ca 2 500 lyckades - efter blodig strid i Stockholm - ta sig gående hem med alla sina bortgångna kamrater i minnet. De fick kämpa i den sommarens antagligen värsta värmebölja!
Trots den stora kostnaden blev den stora dalmarschen en seger. Kraven och vilka som avrättades vid Skanstull står med namn i boken!
Avrättningsplatsen är inget Stockholms kommun informerar om. Vad jag sett?!
Inte heller den hittills största fredsmarschens martyrer, en riksdagsman bland flera andra, finns på något anslag - vad jag sett.
Numera åker jag ju inte så ofta till Stockholm, förståss. Nämnas kan att de platser där själva morden av statligt våld framkallades, finns inga minnesmärken. Av taktiska skäl? Jag har sett att namnbyte skett, Gustav Adolfs torg har flyttats t.ex.
Mikael Bergström sa…
Så igenkännande. Jag läste en artikel i DN på temat häromdagen som ville ta död på myten om stadens anonymitet med konstaterandet att som boende i staden har man sina vardagsrelationer och ”närhet” som på landet men under lite andra förutsättningar - vilket du verkligen bekräftar😊

Läs mer

Döstädning

Avin på nya hyran för lägenheten i Stockholm kommer. Lena undrar om det inte är dags att byta till något mindre och billigare. Ett alternativ skulle vara att göra om arbetsrummet till ett gästrum. Jag arbetar ju inte, och framför allt inte där, så mycket längre. Hittills har vi fått knöka in en gästsäng bredvid skrivbordet när någon behövt sova över. Vi har under senare delen av 10-talet tömt lägenheter tillhöriga äldre anhöriga, inför flyttar till nya boenden och livet hinsides. Pärmar, arbetspapper och fotografier har vält ur överfyllda skåp. För att inte tala om vinds- och källarförråd. Tonvis med papper har hivats iväg. Ska våra barn en gång behöva utsättas för detta? Fram växer tanken på en rejäl utrensning av vindsförråd och arbetsrum. Sagt och gjort. Hyllmeter efter hyllmeter gås igenom. Pärmar töms, gamla anteckningsböcker och fickkalendrar, tryckerihandledningar från 1980-talet (vem sparar på sånt?), turistkartor från länge sedan besökta städer, oändliga mängder plastm...

Vardagspolitik: Ekonomiska realiteter

Vi sitter ett sällskap med varsitt glas och samtalar i väntan på att pizzaugnen ska bli varm. Det är en varm kväll i början av september, sommaren har ännu dröjt sig kvar några dagar. Samtalet kommer in på djurhållning. Någon uttalar sig kritiskt om kravet på att kor ska få gå ute på sommaren föreslås slopas. Instämmande mummel. – Det finns en ekonomisk aspekt också, säger en som varit grisbonde. Samtalet avstannar innan det, i sann svensk anda, går vidare till mer neutrala ämnen. Jag kan inte släppa tanken på vad hen sagt. För visst är det sant att svenska bönder, de få vi har kvar, lever på marginalen, i konkurrens med all billig import. Tillvaron är full av målkonflikter. De flesta av oss vill nog ha en levande skog, av omtanke om biotopen, naturupplevelsen och klimatet. Samtidigt översköljs vi i butikerna av (gratis) papperspåsar. Allt vi beställer på nätet kommer i kartongförpackningar. Vi uppmuntras att ersätta plast med papper. Men var kommer papperet ifrån? Jag ...

Religion 1: Den unge

Äldsta barnbarnet, snart 16 år, har konfirmerat sig. Inget konstigt i det kan tyckas. Men han kommer från en familj där religionen lyst med sin frånvaro i generationer. Och så sent som förra året lät han döpa sig. Under påsklovet talar vi om hans gudstro. Han säger att den kommit gradvis. Ingen uppenbarelse alltså. Han tror inte på en gud som skapat den värld vi har omkring oss idag. Möjligen att Gud är den som satt igång allting. – Som Big bang? säger jag. Han går i kyrkan när han inte fotbollen eller annat hindrar. Läser i Bibeln emellanåt. Innan påsk fastade han på sitt eget vis. Inga sötsaker, ingen läsk på vardagar. En vän till familjen som är aktiv i Immanuelskyrkan berättar att ungdomsgrupperna på fredagskvällarna är välbesökta. Vad är det ungdomen finner i religionen? Trygghet, gemenskap, en tillhörighet som inte vår tids gud Marknaden kan ge. Och framför allt något att tro på. – När jag har fru och barn, säger han. Ord jag som 16-årig 1967 aldrig skulle tagit i m...