fredag, september 14, 2007

Ett steg mot verklig integration

I början av 90-talet gjorde fotografen Maria Söderberg och jag en serie reportage om droger i arbetslivet på uppdrag av Motormännens Helnykterhetsförbund. Vid ett tillfälle besökte vi SJ:s verkstäder i Hagalund. Vår ciceron var finländare och aktiv inom den kamratstödjande verksamheten, personalchefen som vi intervjuade var italienare och fackklubbsordföranden assyrier. Deras ursprung märktes i ordval, temperament och kroppsspråk, samtidigt var de så självklart ”svenska” i sitt sätt att diskutera arbetsplatsfrågor: konflikter skulle lösas genom konsensus, jämställdhetsfrågor var något man tog på allvar, de anställdas röst skulle väga tungt osv.

Jag tänker ofta på det här besöket när frågan om integration och invandrare kommer på tal. Det är när Svenne, Enrico, Jussi och Assam (jo, det var mest karlar på SJ:s verkstäder) nöts mot varandra i vardagen som verklig integration uppstår. Vad de sen äter till middag och vilka danser de dansar när det är fest är underordnat.

Därför blir jag uppriktigt glad när jag häromdagen läste i Svenska Dagbladet (”Fler företag säger ja till sjal”) att 30 storföretag i Stockholm nu accepterar muslimsk sjal på sina anställda. Flera har också infört sjal som tillval i sina uniformer. Masooma Yaqub vid gränspolisen på Arlanda flygplats säger:
– Särskilt andra kvinnor kan säga att de tycker att det är häftigt att se någon som jag i en sådan här roll. Det avviker kanske lite från den bild som de har av muslimska kvinnor.


Jag har tidigare skrivit om Huvudduk

Andra bloggar om och .

Etiketter: