måndag, juli 09, 2007

Barnbarn

– Vi ska ha barn!
Sonen ringer en sen lördagseftermiddag i månadsskiftet maj/juni, just när Lena och jag är på väg ut genom dörren.
Jag blir alldeles varm i kroppen och känner hur mitt ansikte spricker upp i ett enda stort leende. Hans sambo har gått två veckor över tiden och nu har de gjort ett gravtest. Han och Lena pratar en stund. Vi växlar också några ord.
– Det känns så hoppfullt, säger Lena när vi åker ner i hissen. De är unga. Barnet är önskat och kommer att bli älskat.
***
– Nå hur känns det att bli farfar då? frågar vännerna.
Jag svarar att jag inte vet. Säger att det är något jag får upptäcka den dag det blir dags. Men att jag gläds åt det nya livet.
– Nu är den tre centimeter och kan gäspa, säger sonen när vi träffas en dag i veckan.
Den genetiska långdansen går vidare.

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Gabrielle said...

Nämen oj! Ska den lilla killen bli pappa?! Roligt!
Och återigen, vilken påminnelse om livets och tidens gång...för en som minns hur den blivande barnafadern en gång höll på att fara utför en trappa med sin trehjuling.
Grattis till blivande farföräldrarna.

09 juli, 2007 20:21  
Blogger Kjell Martinsson said...

Oj, man gratulerar! Jag minns honom speciellt när han sprang omkring på bokmässan i Göteborg med sina trasiga jeans och stripiga hår...

10 juli, 2007 16:31  
Blogger Tom Carlson said...

Gratulationerna framförda
Tom

15 juli, 2007 09:34  

Skicka en kommentar

<< Home