Fortsätt till huvudinnehåll

Följdfrågor hjälper tittaren

Jag hade inte tänkt skriva något om ”Ordförande Persson”, Erik Fichtelius så kallade dokumentär om Göran Persson. Första avsnittet räckte för mig, om svensk politik gav det inget och om personen GP förstärkte det bara bilden av en människa fylld av självömkan och självöverskattningen. En människa som aldrig tvivlar är livsfarlig, oavsett om man nu är statsminister eller busschaufför.

Men Mats Bergstrands försvar av Erik Fichtelius i dagens DN (”Fel kritik mot Fichtelius”) väcker ändå tankar om journalistens uppdrag. Bergstrand tycks mena att följdfrågor är detsamma som att inte låta intervjupersonen tala till punkt. Jag tycker att han (i vad som egentligen är ett försvar för DN Debatt) blandar ihop begreppen.

Ta frågan om Göran Persson påstådda bekymmer över Carl Bildt. Hur menar du nu? skulle jag velat fråga. Skulle en man ännu inte 50 år fyllda och som ändå sedan ungdomen lyfts fram med subsidier från näringslivet (Salén) och nu senast med omfattande internationella uppdrag bakom sig vara en föredetting? Och någon som Göran Persson behöver oroa sig för? Jag tvivlar. Men avsaknaden av följdfrågor får Göran Persson att framstå som dummare än han antagligen är. Att han är en taktiker av stora mått framgår ju med all önskvärd tydlighet

Göran Persson framför kameran. Foto: Sveriges televisionNej, Ordförande Persson hade lika gärna kunnat sitta framför en webbkamera och prata av sig och sedan låta någon pressekreterare plocka ut det viktigaste. Nu blir Fichtelius plattformen ut i medievärlden. Och Persson blir Fichtelius språngbräda mot – ja vadå? – ära och berömmelse? Stora journalistpriset? Att detta nämns i sammanhanget framstår närmast som en svart satir.

Hade jag varit socialdemokrat hade jag kunnat hålla mig för skratt. Partiets ordförande avgår med ett timslångt tal om den kommande politiken, håller tv-show i veckor, skriver på en bok som kommer ut när uppståndelsen lagt sig, Fichtelus skriver visst också osv osv. Men kanske är Mona Sahlin den som vinner mest på spekataklet. Är hon Fichtelius verklige uppdragsgivare?

Den som vill studera vikten av relevanta följdfrågor kan för övrigt jämföra Stina Dabrowskis och Peter Jihdes intervjuteknik i några aktuella tv-program.

Andra bloggar om och .

Kommentarer

Anonym sa…
Birger Schlaug frågar retoriskt på sin blogg http://schlaug.blogspot.com/när dokumentären kommer. Bra fråga!
Anonym sa…
Gött! Jag har grogg!

Läs mer

Breven från Bodil

Jag träffade Bodil Malmsten endast vid ett tillfälle. Det var någon gång i slutet av 80-talet. Folket i Bild hade författarafton på Strindbergssalen (numera Intima teatern) vid Norra Bantorget i Stockholm. Nils Granberg ansvarade för programmet. Jag skulle säga några ord som inledning och presentera författarna. Vi var båda rätt nervösa. Bodil kom, hälsade och frågade om Lars Forssell, en annan av de medverkande författarna, hade kommit. Hon såg fram emot att träffa honom. (Forssells ständiga förmåga att inte dyka upp eller lämna återbud i sista minuten var en av orsakerna till vår nervositet.) Men Lars Forssell kom, nykter och samlad, och läste med bravur sin långa dikt ”Ola med handklaveret”. Alla jublade. Bodil läste en av sina dikter. Att så här, i början av en text om Bodil Malmsten, lyfta fram Lars Forssell innebär inte att förminska (”gösta”) henne. Tvärtom, det var i den traditionen, med namn som Forssell, Pär Rådström, Marianne Höök m.fl., hon hade ett av sina ben (den folk...

Hur jag blev den jag blev (6:5): Ordförande på ett stormigt hav

Uppdaterad 2025-11-17  En ordförandes främsta uppgift är, sägs det, att hålla samman organisationen, vare sig det gäller ett politiskt parti eller den lokala schackklubben. I det avseendet var väl min tid som ordförande för Folket i Bild ett misslyckande. Stefan Lindgren hade anställts som ny redaktör. Stämningen var infekterad, blotta det faktum att jag ställt upp som ordförande fick mig i somligas ögon att betraktas som tillhörande fiendelägret. Ett försök från min sida att övertala Jörgen Widsell att acceptera ett dubbelkommando på tidningen vid sidan av Stefan (liknande det de haft på Gnistan ) misslyckades. Jörgen gick sedermera till Jan Stenbeck och startade Tidningen Z . SKP började falla samman, men då hade jag redan lämnat partiet. Min tid som ordförande kom i hög grad att kännetecknas av jakt på pengar. En kontrollbalansräkning hade troligen visat att bolaget var på obestånd. Lösningen, som styrelseledamoten Anders Runebjer presenterade, var att föra över verksamheten i e...

Hur jag blev den jag blev 7: Förlagsredaktören

Vi satt i en glasbur i en industrilokal på Döbelnsgatan i den del mellan Vasastan och Östermalm som stockholmarna kallar Sibirien. De fönsterlösa lokalerna sträckte sig över ett helt källarplan och hade tidigare varit hemvist för De Förenade FNL-grupperna. Lokalen hade nu övertagits av Ordfront. Vår bur var placerad strax intill garageinfarten, där lastbilar kom och gick med papper till tryckeriet, pallar med ark och färdiga böcker till och från binderiet. På vintern drog det iskallt från de öppna garagedörrarna. Dieselgaserna blandades med den stickande lukten från repron och doften av varmt, flytande vax från originalavdelningen längre in i lokalen. Genom betonggolvet fortplantade sig dunket från tryckpressarna. Utanför vår bur fanns boklagret där vi packade och levererade böcker till recensenter och de många mindre återförsäljarna. Året var 1977. Vi som satt inne i den gamla förmansburen var Dan, som börjat något halvår tidigare, Ylva som skötte marknadsföring och distribution och s...

Hur jag blev den jag blev: Teatergruppen

Jag hamnade i teatern av en slump. När jag slutade grundskolan hade jag valt samhällsvetenskaplig linje med estetisk inriktning. Det var teckning som intresserade mig. På skolan i Gubbängen fanns även drama som tillval. Det var avslappningsövningar, röstträning och improvisationer ett par timmar i veckan. Vår dynamiske lärare, gift med Ingmar Bergmans äldsta dotter, undervisade på flera gymnasieskolor runtom i Stockholm. Förutom vår skola Gubbängen: Kärrtorp, Sveaplan och Nya Elementar i Åkeshov. Med tiden började vi samlas på Sveaplans gymnasium på fredagskvällarna. I den stora aulan ägnade vi oss tillsammans med elever från de andra skolan åt att improvisera, dansa och öva tillsammans. Dessförinnan brukade några av oss gå på restaurang Norrås vid Odenplan och äta Coeur de filét Provencale, dricka vin och känna oss vuxna. När vår lärare lyckades ordna en studio, modernt utrustad med video, ljudanläggning m.m. högst upp i Nya Elementar förlade vi våra frivilliga timmar dit. Mitt intres...