Fortsätt till huvudinnehåll

Ebbe Carlsson

Min första uppdragsgivare då jag började frilansa som förlagsredaktör var Ebbe Carlsson. Sättet jag fick uppdraget var typiskt. Sonen var ännu inte året fyllda, jag var barnledig och hade skickat brev till ett antal bokförlag i Stockholmstrakten med förhoppningen att de skulle begära mina tjänster. En enda ringde, Ebbe Carlsson på Tidens förlag. En journalist hade strulat till det med en kalender som journalistförbundet beställt, och nu undrade han om jag kunde åta mig jobbet. Det här var i december, jag hade sett fram emot en avkopplande ledighet över julen och föreslog att vi skulle ses efter helgerna. ”Nej kom klockan tre i eftermiddag”, blev beskedet i luren. Jag insåg att jobbanbuden inte skulle rinna in i den takt jag tänkt, så jag tog sonen och vandrade Torsgatan ner till förlaget på överenskommen tid. Där fick han ligga på golvet hos Ebbes dåvarande sekreterare Maud, medan vi diskuterade jobbet. Sen hade jag sysselsättning den julhelgen och lång tid framöver. Under flera år var Tidens förlag min viktigaste uppdragsgivare. Jag hann också med ett vikariat på förlaget för Martin Lindblom, sedermera chefredaktör på LO-tidningen.

Som uppdragsgivare var Ebbe Carlsson förträfflig, raka besked och bra betalt. Att det var andras pengar han var så generös med förstod jag långt senare, när Lars Hjalmarson fått ta över konkursboet efter Ebbes generositet. Enbart hans fel att arbetarrörelsens enda bokförlag såldes till Rabén och las ner, var det väl inte. Men en god del i det hade han. När han gått över till Bonniers klagade han över att han fick skriva rekvisition på varenda blyertspenna.

Sättet han tog emot besökare var karakteristiskt: allt som oftast slängde han sig i besökssoffan med fötterna på bordet och inledde en diskussion i något ämne som knappast hade med jobbet att göra. Information var hårdvaluta i hans värld och jag var då ordförande och ansvarig utgivare för Folket i Bild/Kulturfront. ”Stor oreda rådde under himlen”, som kineserna sa, efter 70-talets vänsteruppsving. Från SAF och näringslivet uppvaktade man Folket i Bild i förhoppning att få med oss i alliansen mot socialdemokratin. ”Vi är ju båda antiauktoritära”, som en näringslivpotentat sa. Och Bengt Göransson bjöd in till seminarium på Brunnsvik inför valet 1982. Ebbe fiskade säkert på sitt håll efter information om vart vänsterns splittrade trupper var på väg.

De politiska diskussioner vi hade var ytliga. Jag uppfattade honom varken som särskilt kunnig eller intresserad, det var politiken som medel att uppnå och behålla makt som var Ebbe Carlssons livsluft.

Sista gången vi sågs var på Byggnadsarbetarförbundets kursgård på Lidingö. Utgivningen av gamle ordföranden Knut Johanssons memoarer, som jag redigerat, skulle avfiras som det anstår ett fackförbund: öl och bastu, sillbricka, snaps, middag med vin, efterrätt, sherry, kaffe med konjak och generöst groggbord. Allt inom loppet av några timmar, eftersom ordföranden var gammal och behövde lägga sig tidigt.

”Jag funderar på att anställa dig”, sa han plötsligt vid middagen. ”Men jag kanske tar Mårten Palme istället.” Vad jag ville var det knappast fråga om. Det blev för övrigt Palmes pojke som fick jobbet som redaktör för Hela världen i fakta, så jag behövde aldrig reflektera över saken.

Några år senare korsades våra vägar åter. Jag var ordförande i Kurdernas vänner, som tagit sig an de kommunarresterade kurdernas sak. I juni 1988 avslöjade Per Wendel på Expressen att Ebbe Carlsson, med regeringens goda minne, lett privata spaningarna efter Olof Palmes tänkta mördare bland de PKK-sympatiserande kurderna. Men då hade vi inte setts på flera år.

Ebbe. Mannen som blev en affärOm mannen och affärerna har journalisten Anders Isaksson skrivit en informativ och bitvis underhållande bok (Ebbe. Mannen som blev en affär. Bonniers 2007), som jag skrivit en anmälan av i nästa nummer av Folket i Bild/Kulturfront.

Uppdaterad 2 juli 2007.

Kommentarer

Läs mer

Breven från Bodil

Jag träffade Bodil Malmsten endast vid ett tillfälle. Det var någon gång i slutet av 80-talet. Folket i Bild hade författarafton på Strindbergssalen (numera Intima teatern) vid Norra Bantorget i Stockholm. Nils Granberg ansvarade för programmet. Jag skulle säga några ord som inledning och presentera författarna. Vi var båda rätt nervösa. Bodil kom, hälsade och frågade om Lars Forssell, en annan av de medverkande författarna, hade kommit. Hon såg fram emot att träffa honom. (Forssells ständiga förmåga att inte dyka upp eller lämna återbud i sista minuten var en av orsakerna till vår nervositet.) Men Lars Forssell kom, nykter och samlad, och läste med bravur sin långa dikt ”Ola med handklaveret”. Alla jublade. Bodil läste en av sina dikter. Att så här, i början av en text om Bodil Malmsten, lyfta fram Lars Forssell innebär inte att förminska (”gösta”) henne. Tvärtom, det var i den traditionen, med namn som Forssell, Pär Rådström, Marianne Höök m.fl., hon hade ett av sina ben (den folk...

Hur jag blev den jag blev (6:5): Ordförande på ett stormigt hav

Uppdaterad 2025-11-17  En ordförandes främsta uppgift är, sägs det, att hålla samman organisationen, vare sig det gäller ett politiskt parti eller den lokala schackklubben. I det avseendet var väl min tid som ordförande för Folket i Bild ett misslyckande. Stefan Lindgren hade anställts som ny redaktör. Stämningen var infekterad, blotta det faktum att jag ställt upp som ordförande fick mig i somligas ögon att betraktas som tillhörande fiendelägret. Ett försök från min sida att övertala Jörgen Widsell att acceptera ett dubbelkommando på tidningen vid sidan av Stefan (liknande det de haft på Gnistan ) misslyckades. Jörgen gick sedermera till Jan Stenbeck och startade Tidningen Z . SKP började falla samman, men då hade jag redan lämnat partiet. Min tid som ordförande kom i hög grad att kännetecknas av jakt på pengar. En kontrollbalansräkning hade troligen visat att bolaget var på obestånd. Lösningen, som styrelseledamoten Anders Runebjer presenterade, var att föra över verksamheten i e...

Hur jag blev den jag blev 7: Förlagsredaktören

Vi satt i en glasbur i en industrilokal på Döbelnsgatan i den del mellan Vasastan och Östermalm som stockholmarna kallar Sibirien. De fönsterlösa lokalerna sträckte sig över ett helt källarplan och hade tidigare varit hemvist för De Förenade FNL-grupperna. Lokalen hade nu övertagits av Ordfront. Vår bur var placerad strax intill garageinfarten, där lastbilar kom och gick med papper till tryckeriet, pallar med ark och färdiga böcker till och från binderiet. På vintern drog det iskallt från de öppna garagedörrarna. Dieselgaserna blandades med den stickande lukten från repron och doften av varmt, flytande vax från originalavdelningen längre in i lokalen. Genom betonggolvet fortplantade sig dunket från tryckpressarna. Utanför vår bur fanns boklagret där vi packade och levererade böcker till recensenter och de många mindre återförsäljarna. Året var 1977. Vi som satt inne i den gamla förmansburen var Dan, som börjat något halvår tidigare, Ylva som skötte marknadsföring och distribution och s...

Hur jag blev den jag blev: Teatergruppen

Jag hamnade i teatern av en slump. När jag slutade grundskolan hade jag valt samhällsvetenskaplig linje med estetisk inriktning. Det var teckning som intresserade mig. På skolan i Gubbängen fanns även drama som tillval. Det var avslappningsövningar, röstträning och improvisationer ett par timmar i veckan. Vår dynamiske lärare, gift med Ingmar Bergmans äldsta dotter, undervisade på flera gymnasieskolor runtom i Stockholm. Förutom vår skola Gubbängen: Kärrtorp, Sveaplan och Nya Elementar i Åkeshov. Med tiden började vi samlas på Sveaplans gymnasium på fredagskvällarna. I den stora aulan ägnade vi oss tillsammans med elever från de andra skolan åt att improvisera, dansa och öva tillsammans. Dessförinnan brukade några av oss gå på restaurang Norrås vid Odenplan och äta Coeur de filét Provencale, dricka vin och känna oss vuxna. När vår lärare lyckades ordna en studio, modernt utrustad med video, ljudanläggning m.m. högst upp i Nya Elementar förlade vi våra frivilliga timmar dit. Mitt intres...