Fortsätt till huvudinnehåll

Hur jag blev den jag blev (6:2): Efter stormen, före stormen


Föreningen led av baksmälla efter IB-affären. Tidningen hade stått i centrum för omvärldens intresse. Alla krafter hade varit inriktade på arbetet med att skapa opinion och få de fängslade journalisterna fria. Nu var det åter vardag. En tidning skulle produceras var fjortonde dag, ekonomin svajade, även om förskotten från prenumeranterna med dagens mått var hisnande. Värre var att Folket i Bild fått rykte om sig att vara trög och långsam i kontakten med medarbetarna.

En ny redaktion kom efter en tid på plats när först Jan Stolpe och sen Jan Guillou efter sin fängelsevistelse valde att sluta. Nya kvastar med bland annat Margareta Garpe med bakgrund på Aftonbladet tog vid. Samlevnadsfrågor och andra ämnen började ta plats i tidningen. Kritiken mot den nya inriktningen var hård: ”Det behövs inte en till Femina!” Själv hamnade jag i korsdraget efter att ha låtit mig intervjuas i samband med ett reportage om en, vad vi idag skulle kalla utbränd, f.d. FNL-aktivist. Min reträtt var inte särskilt hedervärd.

En annan intervju, med Ulla-Britt Antman, styrelseledamot, nykter alkoholist och nära vän med Nils Bejerot väckte starka reaktioner från annat håll. RFHL, Nils Bejerots svurna fiender i narkotikafrågan, krävde ett motinlägg.

Arbetet var tungrott. Föreningen som ägde tidningen var demokratiskt uppbyggd, med styrelse, redaktionskommitté och föreningsstämmor. Evighetslånga styrelse- och arbetsutskottsmöten avlöste varandra. Ansvarsfördelningen mellan redaktion och redaktionskommitté var allt annat glasklar. En opposition mot tidningens inriktning började formera sig på initiativ av bl.a. Jan Stolpe och hans dåvarande sambo Ylva Holm. I kretsen ingick bland andra Jan Guillou, som just återvänt från Irak, där han tillsammans med sin hustru Marina Stagh arbetat på en bok om landet, Peter Larsson från Lund med flera. Jan Guillou lanserade sig vid ett tillfälle som ny ordförande och ansvarig utgivare, utan att någon nappade. Kretsen som sågs en eller två gånger saknade partipolitiska band. Dåvarande KFML hade förvisso en fraktionsgrupp i föreningen, men hur ofta den sågs eller vad de diskuterade hade jag ingen insikt i. Föreningens dåvarande ordförande ringde och bjöd in mig till ett möte med gruppen innan hen insåg att jag stod utanför.

Vår inspiration kom främst från m-l-rörelsen i Norge och författare som Dag Solstad, Tor Obrestad, Jon Michelet. Idel män – de flesta nära vänner till Jan och Ylva – och som tycktes oss överlägsna både i sin praktik (de flesta tungt vägande namn som författare sedan 1960-talet) och teori. Man hade också lyckats etablera en dagstidning, Klassekampen, och ett bokförlag, Oktober, som lever än i dag

När jag, och flera med mig, så småningom närmade oss Sveriges Kommunistiska Parti som KFML då bytt namn till, insåg jag hur oförstående man var för en rörelse som Folket i Bild. Det ”riktiga” politiska arbetet utfördes på arbetsplatserna och fackföreningsrörelsen, var uppfattningen. Inom kulturfronten hölls lärare, bibliotekarier samt en och annan konstnär och författare. Löst folk i ”mellanskiktet” som man inte riktigt visste var man hade. Kampen om tidningens inriktning kom således att föras på två fronter, internt inom föreningen och externt gentemot partiet. Och så småningom också inom gruppen, men det är en senare historia.

För att rycka upp arbetet beslöt styrelsen utlysa en sjätte redaktörstjänst med inriktning på reportagen. När tjänsten inte gick till Jan Guillou lämnade han tidningen med buller och bång och grundlade myten att han ”fått sparken för att han var för lite kommunist” (till skillnad från sin tid i Bonnierägda FiB-aktuellt där han ”fått sparken för att han var för mycket kommunist”).

Bakgrunden var enklare än så. Ingen stod ut med hans arrogans och arbetsstil. Att inte vilja skura toaletterna, som andra anställda tillhölls att göra, må väl vara en sak. Sån var ju tidsandan: Torka upp din egen och andras skit. Med hans attityd mot andra anställda var det värre. Om en redaktionskollega kunde han säga att hen var Sveriges näst sämsta journalist. (Sämst var tydligen en stackare på den fackliga Kommunalarbetaren.) Att ha Jan på vår redaktion var som att ha Zlatan i ett division 2-lag. Det var som kontrakterad frilansmedarbetare vi ville ha honom. Men det ville inte Jan.

Brytningen var dock inte allvarligare än att Jan något år senare återkom med en serie artistporträtt för tidningen. Som frilans. Men då hade jag redan gått vidare till jobbet som redaktör på Ordfronts förlag. 

Texten ingår i en provisorisk memoar Hur jag blev den jag blev. Fler delar finns att läsa här

Kommentarer

Anonym sa…
Jag satt i styrelsen när frågan om Jan Gulliou kom upp, jag var den enda som förordade honom som redaktör för tidningen. Min tanke om tidningen var att den skulle vara som, "Den fjättrade ankan" från Frankrike eller som " Private eye" från UK.
Det skulle vara en tidning som skulle ta in det som inte kunde skrivas i andra tidningar . Visselblåsare skulle vara säkra på att anonymiteten skulle skyddas.
Jan Guillou hade gnistan och drivet som skulle hålla Fib/K på banan. Nu blev det inte så. Tidningen seglade långsamt in i tystnaden...
Anonym sa…
Jag är inte anonym: Björn Wållberg
Jan Arvid Götesson sa…
Citatet ”Det behövs inte en till Femina!” är fel, om det läggs i en sjuttitalssvensks mun. På den tiden sade alla ”Det behövs inte en Femina till!”

Att flytta fram ”till” i meningen började som barnspråk: ”Ja vill ha en till bulle!” Sedan anammade de vuxna svensktalande detta barnspråk. Nu minns icke de äldre, hur de en gång talade.

Läs mer

Breven från Bodil

Jag träffade Bodil Malmsten endast vid ett tillfälle. Det var någon gång i slutet av 80-talet. Folket i Bild hade författarafton på Strindbergssalen (numera Intima teatern) vid Norra Bantorget i Stockholm. Nils Granberg ansvarade för programmet. Jag skulle säga några ord som inledning och presentera författarna. Vi var båda rätt nervösa. Bodil kom, hälsade och frågade om Lars Forssell, en annan av de medverkande författarna, hade kommit. Hon såg fram emot att träffa honom. (Forssells ständiga förmåga att inte dyka upp eller lämna återbud i sista minuten var en av orsakerna till vår nervositet.) Men Lars Forssell kom, nykter och samlad, och läste med bravur sin långa dikt ”Ola med handklaveret”. Alla jublade. Bodil läste en av sina dikter. Att så här, i början av en text om Bodil Malmsten, lyfta fram Lars Forssell innebär inte att förminska (”gösta”) henne. Tvärtom, det var i den traditionen, med namn som Forssell, Pär Rådström, Marianne Höök m.fl., hon hade ett av sina ben (den folk...

Hur jag blev den jag blev (6:5): Ordförande på ett stormigt hav

Uppdaterad 2025-11-17  En ordförandes främsta uppgift är, sägs det, att hålla samman organisationen, vare sig det gäller ett politiskt parti eller den lokala schackklubben. I det avseendet var väl min tid som ordförande för Folket i Bild ett misslyckande. Stefan Lindgren hade anställts som ny redaktör. Stämningen var infekterad, blotta det faktum att jag ställt upp som ordförande fick mig i somligas ögon att betraktas som tillhörande fiendelägret. Ett försök från min sida att övertala Jörgen Widsell att acceptera ett dubbelkommando på tidningen vid sidan av Stefan (liknande det de haft på Gnistan ) misslyckades. Jörgen gick sedermera till Jan Stenbeck och startade Tidningen Z . SKP började falla samman, men då hade jag redan lämnat partiet. Min tid som ordförande kom i hög grad att kännetecknas av jakt på pengar. En kontrollbalansräkning hade troligen visat att bolaget var på obestånd. Lösningen, som styrelseledamoten Anders Runebjer presenterade, var att föra över verksamheten i e...

Hur jag blev den jag blev 7: Förlagsredaktören

Vi satt i en glasbur i en industrilokal på Döbelnsgatan i den del mellan Vasastan och Östermalm som stockholmarna kallar Sibirien. De fönsterlösa lokalerna sträckte sig över ett helt källarplan och hade tidigare varit hemvist för De Förenade FNL-grupperna. Lokalen hade nu övertagits av Ordfront. Vår bur var placerad strax intill garageinfarten, där lastbilar kom och gick med papper till tryckeriet, pallar med ark och färdiga böcker till och från binderiet. På vintern drog det iskallt från de öppna garagedörrarna. Dieselgaserna blandades med den stickande lukten från repron och doften av varmt, flytande vax från originalavdelningen längre in i lokalen. Genom betonggolvet fortplantade sig dunket från tryckpressarna. Utanför vår bur fanns boklagret där vi packade och levererade böcker till recensenter och de många mindre återförsäljarna. Året var 1977. Vi som satt inne i den gamla förmansburen var Dan, som börjat något halvår tidigare, Ylva som skötte marknadsföring och distribution och s...

Hur jag blev den jag blev: Teatergruppen

Jag hamnade i teatern av en slump. När jag slutade grundskolan hade jag valt samhällsvetenskaplig linje med estetisk inriktning. Det var teckning som intresserade mig. På skolan i Gubbängen fanns även drama som tillval. Det var avslappningsövningar, röstträning och improvisationer ett par timmar i veckan. Vår dynamiske lärare, gift med Ingmar Bergmans äldsta dotter, undervisade på flera gymnasieskolor runtom i Stockholm. Förutom vår skola Gubbängen: Kärrtorp, Sveaplan och Nya Elementar i Åkeshov. Med tiden började vi samlas på Sveaplans gymnasium på fredagskvällarna. I den stora aulan ägnade vi oss tillsammans med elever från de andra skolan åt att improvisera, dansa och öva tillsammans. Dessförinnan brukade några av oss gå på restaurang Norrås vid Odenplan och äta Coeur de filét Provencale, dricka vin och känna oss vuxna. När vår lärare lyckades ordna en studio, modernt utrustad med video, ljudanläggning m.m. högst upp i Nya Elementar förlade vi våra frivilliga timmar dit. Mitt intres...