Fortsätt till huvudinnehåll

Noterat september 2015

Vår hyresvärd har låtit renovera portarna i våra hus. Fina arbeten i något ädelt träslag. Sent 30-tal. Jag stannar till och växlar några ord med snickarna om deras arbete. Frågar vad de använder (träolja). Han berättar samtidigt att en av de äldre damerna i huset som passerat (medelåldern på kvartersfikat här är närmare 80 än 75) tyckt att man borde passat på och bytt ut portarna mot något modernare. Så klart, tänker jag, det var ju hennes generation som en gång rev gamla Klara här i Stockholm


Om jag skriver att jag tycker sammandrabbningen mellan Åsa Linderborg och Daniel Suhonen i det som på sociala medier kallats #montergate är helt ointressant, varför skriver jag det då överhuvudtaget?
*
Är det möjligt att styra den komplexa känsla vi kallar för kärlek, eller är den bortom vår kontroll? Jag lyssnar till Filosofiska rummet i radion. Där samtalar författarna Lena Andersson, mer uppsluppen än vanligt, Bob Hansson, ovanligt strukturerad, med hjärnforskare Håkan Fischer. Den passionerade kärleken ja?  Men när drabbar den oss? Eller låter vi oss drabbas? Och hur skiljer sig den kärleken från den vi känner inför våra barn eller föräldrar? Eller kärleken efter ett långt äktenskap. Om det samtalas det på ett sätt som sätter igång mina tankar i programmet

En vän skriver i en kommentar på Facebook:
Om jag får ta tillfället i akt och rekommendera den eminenta boken True to our feelings av Robert Solomon - affektfokuserad filosofi! På temat skriver Solomon "Falling in love - I have argued for years, is a matter of choice, of multiple decisions."
*
Vår utrikesminister Margot Wallström säger att några förhandlingar med Assad i Syrien kan det inte bli tal om.
” … det finns ingen framtid för Assad … Han har dödat sju gånger så många som ISIL, säger Wallström.” (SvD )
Men är det antalet döda det kommer an på så finns det andra och större stater med betydligt fler liv till följd av bombningar på sina samveten, den största av dem alla vill den samlade borgerligheten och delar av socialdemokratin nu gå i allians med.
*
Jag ryser av obehag när jag läser om grottforskare som pressar sig genom en 18 cm stor öppning för samla fossil, i mörker. Huga. Trånga utrymmen har aldrig varit min cup of tea.
*
Jag läser recensionerna av Magnus Lintons bok om den svenska narkotikapolitiken (Knark - en svensk historia, Atlas) och tänker att vore det någon fart i någon av de gamla folkrörelserna skulle man ordna en landsomfattande debatturné med Linton och företrädare för exempelvis Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle, RNS. Det skulle Nils Bejerot, den gamle rabulisten, ha uppskattat.
*
Daniel Suhonen sätter i en krönika fingret på den ömma punkten i frågan om den svenska järnvägen:
Enligt SJ går nattågen till Jämtland årligen med förlust, och detta går inte för sig. Att trafikera en mycket glesbefolkad del av landet, vilket stora delar av landet är, bär sig inte samhällsfunktionerna. Det är inte lönsamt.

Men det är därför dessa järnvägar är just samhällsfunktioner! För att människor i landets alla delar ska kunna resa och frakta varor till varandra har vi gemensamt byggt dessa järnvägar och drivit ett statligt järnvägsbolag med uppgift att – ibland med underskott – driva trafiken där ändå. Det är som med regeringen, vi måste ha en även om den inget uträttar, det hör liksom till.

Eftersom det är en samhällsnytta. Det är själva idén med dem att vissa sträckor ska kunna kosta mer än de drar in, att andra sträckor som Stockholm-Göteborg eller Mälardalsregionens intensiva tågresande går med överskott och att man där emellan omfördelar."
*
Vad är ångest? Jag tänker nu inte på den existentiella ångest (angst) som vi alla kan drabbas av när livet skaver inom oss. Jag tänker heller inte på panikångest, som kan ha andra förklaringar. Nej, jag tänker på rådgivningsspalternas slentrianmässiga ”Lider du av ångest?” eller uttryck som ”Jag har en sådan ångest” som många (inte bara demonregissörer) slänger sig med. Har ångest inte blivit slaskdiagnos som vi känsloblinda och -döva slänger oss med när vi inte förmår identifiera känslor – som ilska, rädsla, sorg eller blandningar av dessa – och än mindre vad som utlöst dem?
En vän på Facebook svarar: ”Rekommenderar The meaning of anxiety av Rollo May.”
*
Jag hör Vilhelm Agrell tala insiktsfullt om krigsprogandan i pressen som föregick första världskriget (Filosofiska rummet ) Två månader senare hans artikel i DN om varför Sverige bör gå med i Nato. Är Ryssland idag verkligen ett större hot än Sovjetunionen under kalla kriget?
*
Jag får ett mejl från vännen H. apropå det jag skrev om mitt offentliga skrivande:”Jag har aldrig någonsin varit i närheten av att inbilla mig att de välskrivna texterna, … , skulle avspegla hela Tom Carlson med demonerna skräck och sorg på axeln.” Jag svarar:
”Jag lider inte av någon lust att fläka ut hela mitt inre för offentligheten. Men jag saknar ett språk som kan gestalta även de mörkare sidorna av livet. Tänk Edward Munchs ”Skriet” fast i ord. Kanske det bara kan fångas i skönlitteraturen: prosan och lyriken. Mina husgudar Forssell, Sjödin, Stig Carlson och andra från 50-talet kunde det. De försök jag gjort i den genren når inte ens över tröskeln i verkshöjd. Det är ingen falsk blygsamhet, jag äger inte det språket. Därför får det bli reflekterande texter i den stil jag brukar på bloggen. Där skapar jag en ”persona”, men den har sina begränsningar. Bilden känns ofullständig och lite glättig. Det är då det känns som att kostymen skaver.”
Edward Munch: Skriet 1893

*
Någon länkar till en artikel av Lennart Palm från 2013 om konsekvenserna av en svensk anslutning till Nato. Den har inte blivit mindre aktuell, inte minst då han pekar på frågan ingen tycks vilja tala om eller ifrågasätta:
Av outgrundlig anledning anses inte militärt samarbete med USA vara något problem trots landets digra syndaregister efter andra världskriget. Miljoner oskyldiga människor har dött under amerikanska bombmattor eller speciella aktioner ända in i nutid: Korea, Vietnam, Indonesien, Sydamerika, Jugoslavien, Irak, Libyen, Syrien, och sannolikt får snart Iran dela dessas öde.
Iran har ju tills vidare fått klara sig, men där ingrep man ju redan 1953.
*
Fyra barn, tre pojkar och en flicka, stiger på vid T-Centralen. De är i tioårsåldern. De har svårt att hålla balansen när tåget kränger så jag erbjuder dem min plats vid en stolpe. En av dem tackar vänligt. Med sig har de en vuxen, lärare eller fritidsledare som det verkar. De har en så trevlig ton när de pratar med varandra att jag blir alldeles varm inombords. Jag tittar glatt på alla människor jag möter när jag stiger av.
*
En av de mest delade artiklarna på sociala medier i veckan har varit Agneta Lagercrantz intervju med psykologen James Coan (Närhet ger bäst vila för våra hjärnor). Coans och hans kollegors forskning visar på många sätt hur samarbete alltid lönar sig. Ur hjärnans perspektiv:
Att hålla hand är särskilt bra, men alla sätt att bygga relationer och samspela med andra ger den trygghet som får hjärnan att räkna med att vi löser problem tillsammans. Vi i väst skulle spara en massa energi om vi accepterade en mer kollektivistisk identitet. Tänk om vi kunde vidga horisonten och se att vi är burna av människor omkring oss – i en värld vi delar med andra.
Jag tror det talar till något djupt liggande inom oss, därav ämnets popularitet.
*
En förmiddag mitt i veckan har jag tvättstugan. När jag kommer ner har någon lagt beslag på maskinerna. Jag ser att det är en halvtimme kvar på programmet. Först blir jag arg, sen tänker jag att det kan vara ett missförstånd. Någon kan ha läst fel på datumet. Sånt har hänt förr. När jag kommer tillbaka har personen tömt maskinerna och lagt in sin tvätt i torktumlaren. Okej, ingen lapp, eller ursäkt. Maskinerna är inte rengjorda, klumpar av gammalt tvättmedel i facket. Min irritation stiger. Nu tror jag inte längre att det är ett missförstånd. När jag kommer ner nästa gång så är tvätten borta, men det ligger skräp och ludd på golvet utanför torktumlaren. Jag får en impuls att skriva lappar och sätta upp i tvättstugan, i hissen och på anslagstavlan i porten:
”De som lånade av min tvättid den 11 september … osv”
Jag tar några djup andetag. Inser hur lite det är som skiljer oss från våra äldre släktingar bland primaterna när vi känner oss kränkta. Och någon lapp skriver jag inte.
*
Man ska hjälpa en broder i nöd. Men om en generös flyktingpolitik inte förenas med en politik för full sysselsättning och ekonomisk trygghet i vårt land kommer den förr eller senare att föda en motreaktion. Nu talar istället politiker som Kinberg Batra om sänkta ingångslöner och särskilda instegsjobb. Inom Svenskt Näringsliv börjar man tala om en "inkluderande arbetsmarknad". Andra visar med otaliga exempel hur sänkta ingångslöner drar ner allas löner. Är det så, vilket mycket talar för, kan SD bara sitta och håva in ytterligare arbetarröster.
*
Vi talar om känslor, som glädje, ilska, sorg, viktiga budbärare och motorn i våra liv. Men vad är smärta? Vi säger att "Det kändes smärtsamt att ..." och "Det gjorde ont att ..." och menar då inte den fysiska smärtan. Så vad är smärta? En egen kategori?
Dan Stiwne nestorn inom existenspsykoterapin i Sverige svarar i ett inlägg på Facebook:
Bra att det tas upp. För mig är hopblandningen av känslor och stämningslägen (moods) förvirrande. Ibland så även vårt språkbruk. När det gäller 'smärta' så kan det beteckna både en tillfällig känsla eller ett långvarigt känslotillstånd. Sorg är ett känslotillstånd (stämning) medan glädje och ilska hör till de rörliga mer kortvariga känslorna. Detta är ingalunda en obetydlig, akademisk åtskillnad utan av stor betydelse för det kliniska arbetet, något jag skall tala om den 10e... Bl annat...
Den 10 oktober firar SEPT (Sällskapet för existentiell terapi) 10 år på Moderna museet i Stockholm under temat "The Art of Living".

Kommentarer

Läs mer

Hur jag blev den jag blev (6): Aktivisten

Det första nummer av Folket i Bild/Kulturfront jag sålde hade en svart framsida med vita bokstäver som i blockskrift skrek ut: SVERIGES SPIONAGE. Det var inledningen till det som kom att kallas IB-affären . Det var föreningens Södermalmsavdelning som gjort en utflykt till Nynäshamn för att sälja tidningar. Jag hade helgpermis från lumpen i Karlskrona. Människor slet tidningen ur händerna på oss. ”Det här går ju bra”, minns jag att jag tänkte. Jag hade tillsammans med min dåvarande sambo, hennes mor och systrar delat på inträdesavgiften 250 kr när tidningen grundades 1971 (hyran för vår halvmoderna etta på Södermalm var då 180 kr). Nu hade jag varit på ett möte med Södermalmsavdelningen. Det hade just tagit slut med min dåvarande flickvän och sambo och jag behövde fylla tomrummet efter åren i teatergruppen. Sedermera blev jag invald i styrelsen för avdelningen och på något sätt utsedd till kassör.  Arbetet i lokalavdelningarna bestod i tidningsförsäljning utanför systembolag...

Hur jag blev den jag blev (6:2): Efter stormen, före stormen

Föreningen led av baksmälla efter IB-affären. Tidningen hade stått i centrum för omvärldens intresse. Alla krafter hade varit inriktade på arbetet med att skapa opinion och få de fängslade journalisterna fria. Nu var det åter vardag. En tidning skulle produceras var fjortonde dag, ekonomin svajade, även om förskotten från prenumeranterna med dagens mått var hisnande. Värre var att Folket i Bild fått rykte om sig att vara trög och långsam i kontakten med medarbetarna. En ny redaktion kom efter en tid på plats när först Jan Stolpe och sen Jan Guillou efter sin fängelsevistelse valde att sluta. Nya kvastar med bland annat Margareta Garpe med bakgrund på Aftonbladet tog vid. Samlevnadsfrågor och andra ämnen började ta plats i tidningen. Kritiken mot den nya inriktningen var hård: ”Det behövs inte en till Femina!” Själv hamnade jag i korsdraget efter att ha låtit mig intervjuas i samband med ett reportage om en, vad vi idag skulle kalla utbränd, f.d. FNL-aktivist. Min reträtt var inte särsk...

Odjur finns. Men inte där du tror

Lena och jag sitter på Vetekattens uteservering. Iakttar folklivet på Götgatan. Människor på väg hem till fredagsmys och välförtjänt helgvila. Bredvid oss sitter en ung kvinna. Kortklippt, mörkhårig, i blå jeansjacka. Hon pratar tyst men upprört i sin mobil. Jag hör att det gäller Gaza. Närmare bestämt kampanjen mot dem som protesterar mot kriget. En riksdagsman har nyss kallat några av dem som protesterar för ”odjur”.   Utrikesministern har utryckt sitt gillande genom att vidarebefordra meddelandet. Efteråt sitter kvinnan tyst och begrundar sin mobil. När hon ska till att gå reser jag mig och går fram till henne. – Jag hörde ditt samtal, säger jag. Jag vill bara säga att jag håller med dig. – Oh, tack, säger hon. Man tror att man blivit galen. – Jag är ju äldre, säger jag, men jag känner samma sak. De verkliga odjuren är ju dom som härjar i Gaza. Hon nickar. – Tack för att du delat med dig, säger hon och antyder ett leende, innan hon cyklar iväg. Kanske har jag g...

Finns det en verklighet?

Nej jag har inte blivit galen. Stolen jag sitter på är med största sannolikhet verklig. Den är vit, mjuk, knarrar lite när jag rör mig, luktar inget speciellt. Hur den smakar vill jag helst inte pröva. Men flugan som nyss satte sig på armstödet? Vad uppfattar den med sina fasettögon och klibbiga fötter. Vet den ens vad vitt är? På ett filosofikafé nyligen var temat för samtalet ”Verklighet”. Tillsammans formulerade vi olika frågor kring ämnet. Själv fastnade jag för frågan ”Finns det en verklighet” med betoning på en . Vi satt 15 personer i en ring. Men upplevde vi samma sak? Vår uppfattning om omvärlden påverkas av många faktorer, förutom de rena sinnesförnimmelserna: känsloläge, tidigare erfarenheter, själsliga förmågor som empati osv. Och alla som någon gång besökt en rättegångssal vet hur olika vittnen kan uppfatta samma skeende. Någon har sett en lång man springa sin väg. En annan tycker sig ha sett två personer osv. Vittnespsykologi är verkligen ett kapitel för sig. Då...