Fortsätt till huvudinnehåll

Hur jag blev den jag blev 5: 1968

Det mytomspunna årtalet utgjorde höjdpunkten på det långa decennium som kanske började med konferensen i Bandung 1955 och – i vårt land – avslutades med den stora gruvstrejken i Kiruna och Malmberget i skiftet 1969–1970. Frihetens vindar blåste över världen med koloniernas frigörelse, kulturrevolutionen i Kina, studentuppror och strejker.

Året dessförinnan, 1967, hade min sju år äldre farbror flyttat till Stockholm från Södertälje. Vi hängde på den psykedeliska klubben Filips på Regeringsgatan, där Hansson & Karlsson var husband, blev intervjuade i teve och gick på konserter med Mothers of Invention och Cream på Stockholms konserthus. På lördagseftermiddagarna hängde vi på Stockholmsterassen vid Sergels torg och lyssnade på suggestiva sessioner med International Harvester (sedermera Träd, Gräs och Stenar). Vi gick i demonstrationer mot USA:s krig i Vietnam och lyssnade på Jan Myrdal som höll tal i Vasaparken. I gryningen vandrade vi hemåt över Västerbron mot Högalid.

1968 var ett mörkare år. När studenterna i Stockholm ockuperade Kårhuset i protest mot den nya studieordningen cyklade jag de fem milen från vårt sommarställe i Mölnbo. Det jag minns mest är den hatiska stämningen i Spökparken utanför Kårhuset bland alla motdemonstranter från Demokratisk allians och andra grupper på högerkanten. 

Den 21 augusti samma år invaderade Sovjetunionen Tjeckoslovakien för att stoppa den pågående liberaliseringen – Pragvåren. Jag satt på tehuset Tetley under almarna i Kungsträdgården. Det rådde en ödesmättad stämning i de varma augustikvällarna. Ockupationen ledde till stora protester som fick den annars så splittrade vänstern att samsas med socialdemokratin i ett stort fackeltåg. Vi höll andan. Skulle det bli världskrig nu? Men supermakternas intressesfärer bestod. Väst gjorde inget för Tjeckoslovakien, den gången heller.

Jag sov alltmer sällan hemma. Helgerna tillbringade jag i ett kollektiv på Resarö utanför Vaxholm eller hemma hos illustratören Cecilia Torudd och hennes dåvarande sambo Stig Unge på Lützengatan på Östermalm i Stockholm. En ung Ann Zacharias (t.o.m. yngre än jag) skymtade förbi då och då i den stora lägenheten. Jag jobbade med barnlek på Stockholms stadsmuseum och Nordiska museet. Varje museum med självaktning skaffade lekhörnor efter förebild från Moderna museet. Leken bestod mest av att barnen hoppade i skumgummiblock, men där fanns också aktiviteter som målning, modellbygge och annat med anknytning till museets verksamhet.

Det fanns en föreställning inom delar av vänstern att samhällets olycksbarn – a-lagare, knarkare och andra utslagna – i Bakunins anda utgjorde en slags revolutionär förtrupp. Att trasproletariatet, som Karl Marx kallade dessa grupper, sällan spelat någon progressiv roll i kampen, snarare tvärtom, hindrade oss inte från att ordna Alternativ jul på Konstfack i Stockholm och på andra ställen runtom i landet. Arrangemanget utgjorde i lika hög grad en protest mot ett alltmer kommersialiserat julfirande och ett ställningstagande för de som inte kunde ta del av denna.

Sommaren 1969 landsteg den första människan på månen. Jag blev hang-around till folkrockbandet Träd, Gräs och Stenar och åkte på turné med delar av bandet i regi av Rikskonserter bland daghem och förskolor i Värmland och Västergötland. Temat var musiklek. Våra skäggiga och långhåriga varelser utgjorde en slående kontrast i de städade småsamhällen vi besökte. Somrarna tillbringade jag med bandet på olika gårdar man hyrt i Hälsingland, när jag inte jobbade extra som ”blixtgubbe” i Stockholms hamn. På Delsbostämman kunde den nya folkrocken möta den traditionella svenska spelmansmusiken och besökarna strömmade till i tiotusentals.

Bland alla runt bandet fanns också musikern och kompositören Folke Rabe som tillsammans med Bo Anders Persson i bandet öppnade dörrarna för mig till musiker som Terry Riley. Bo Anders skrattade gott när Bob Dylan gjorde Nashville Skyline ihop med Johnny Cash, jämte John Wayne, vänsterns kulturella hatobjekt nummer ett.

Vi bodde då på Sandfjärdsgatan i Årsta, ett antal höghus och några låghuslängor i Årsta i södra Stockholm. Intresserad av allt som rörde sig gick jag på ett opinionsmöte om stadsplanering på Forum vid Årsta torg. En grupp medborgare hade genom olika aktioner visat på hur man skulle kunna göra stadsdelen mer människovänlig genom att stoppa genomfartstrafiken, anlägga grönområden och parklekar. Jag blev raskt indragen i gruppens arbete. Där lärde jag känna Bengt och Iréne Sjöblom, inredningsarkitekt respektive textilkonstnär. Deras ombonade lägenhet i ett av höghusen blev ett andra hem för mig. Vi lyckades inte ändra några stadsplaner – det här var bilismens och betongsossarnas epok – men jag kom på så vis i kontakt med Arkiv samtal (ej att beblanda med podden med samma namn) och Tomas Wieslander (senare mer känd som upphovsman till historierna om Mamma Muh). Gruppen jobbade med stadsplanering, bygglekar (jag hittar ingen bättre exempel än detta) och andra aktiviteter, i hög grad med inspiration från Danmark. Tanken bakom nätverket (som vi skulle sagt idag) var att utbyta erfarenheter från olika lokala aktioner. Därav namnen

Mitt i allt detta läste jag, hemma fanns mängder av den aktuella samtidslitteraturen. Jag var också en flitig besökare av stadens antikvariat. Sommaren 1967 låg jag i en eka på landet och lästa min fars exemplar av Jan Myrdals Samtida bekännelser… fylld av hans förstrykningar. En värld utanför Europa öppnade sig. Det JM skrev om de intellektuellas ansvar satte djupa spår. På gymnasiet gjorde jag ett specialarbete om Strindbergsfejden som jag redovisade för mina lärare i svenska och historia. Jag gick ut gymnasiet (utan mössa) med goda betyg i de ämnen som intresserade mig och streck i andra, som franska och idrott (ej närvarande)

Livet som ung vuxen kunde börja. 

Med Rikskonserter på turné. Jag längst till vänster. Thomas Mera Gartz (Träd, Gräs och Stenar, 2:a från vänster), Solveig Rabe (Rikskonserter, 3:e fr. v.), Bo Anders Persson (TGS, 2:a fr. h. och Torbjörn Abelli (TGS, längst till höger). Foto: Privat.


Bengt Sjöblom har jag porträtterat i ett minnesord när han alltför ung avled 2006.

Om Min väg till boken har jag skrivit i annat sammanhang.

Texten  ingår i en provisorisk memoar Hur jag blev den jag blev. Fler delar finns att läsa här

Kommentarer

Läs mer

1960-talet var hans bästa tid

1960-talet var hans bästa tid. 1959 gifte han om sig med kvinnan i sitt liv, min mor. Vi blev en familj, på riktigt. Att min mormor följde med på köpet fick han ta. Han och mamma sov i bäddsoffan i vardagsrummet. Mormor hade det innersta rummet, där stod teven – också det en nyhet i tiden. Och jag fick ett eget rum. Mamma och han hade målat väggarna blå. Med hammare och pryl bilade han hål i betongväggarna för att sätta upp en sänglampa och en hylla. Han fixade med elkopplingar så att de kunde släcka taklampan från bäddsoffan där de sov. Sånt hade han lärt av sin pappa, min farfar, som varit elektriker. Det var en tid av optimism och framtidstro. På lördagarna (i början av 60-talet arbetade man fortfarande halva lördagen) kunde mina föräldrar mötas vid Centralstationen när han kom från jobbet i Södertälje. Sedan gick de till Sterlings på Regeringsgatan, där man kunde lyssna till de senaste skivorna i små draperiförsedda bås. Frank Sinatra, förstås, var den store hjälten. Men hemma...

Hur jag blev den jag blev (6:4): Den stora oredan

1977 började jag arbeta som förlagsredaktör på Ordfronts förlag, först vikarierande senare som ordinarie. Händelseutvecklingen på tidningen följde jag på avstånd genom luncher med Peter Larsson, som blivit organisationssekreterare 1976, och som ledamot i valberedningen under något år. Vietnam invasion av Kampuchea 1978 och Kinas attack på Vietnam året efter fick kompassen att snurra hos alla antiimperialister och m-l-are. Vem kunde man nu lita på? Världen var ständigt närvarande för vår generation. Tidningen och föreningen uppmärksammade tioårsdagen av bildandet av Charta 77 i Tjeckoslovakien med reportage och opinionsmöten. Kontakter knöts med många oppositionella i Östeuropa. Föreningen arrangerade också en bejublad konsert med Wolf Biermann, den tyske vissångaren och författaren som 1976 blivit fråntagen sitt östtyska medborgarskap i samband med en turné i Västtyskland. Läget för tidningen och föreningen hade börjat stabilisera sig. Föreningsstyrelsen hade breddats med namn som P.O...

Alla helgons dag

”Utan att döden funnes levde ingen” - Gunnar Ekelöf Jag ser Ulf von Strauss film om Skogskyrkogården på tv och tänker på mina döda. Det är Alla Helgons dag. Nere i köpcentret pågår kommersen för fullt. Endast Systembolaget markerar att det är en röd dag. En och annan svär över de nerdragna gallergrindarna. Jag är inte religiös. Mitt behov av att fira Jesu födelse, uppståndelse och himlafärd är begränsat. Jag sörjer heller ingen på långfredagen. Men nog borde vi en dag som denna stanna upp en stund och tänka på dem förutan vilka vi aldrig fötts, liksom vänner och andra som lämnat det jordiska. Ja, jag vet att köerna ringlar sig långa vid våra kyrkogårdar denna helg, marschaller tänds i skymningen. Men ändå, vår tids religion - konsumismen - tillåter inga andra gudar jämte sig. Och framför allt ingen tid för stillhet och eftertanke. * Citatet ovan ur Gunnar Ekelöfs dikt är motto för Ulf von Strauss film som kan ses som en fristående fortsättning på hans film ” Döden - en film...

Breven från Bodil

Jag träffade Bodil Malmsten endast vid ett tillfälle. Det var någon gång i slutet av 80-talet. Folket i Bild hade författarafton på Strindbergssalen (numera Intima teatern) vid Norra Bantorget i Stockholm. Nils Granberg ansvarade för programmet. Jag skulle säga några ord som inledning och presentera författarna. Vi var båda rätt nervösa. Bodil kom, hälsade och frågade om Lars Forssell, en annan av de medverkande författarna, hade kommit. Hon såg fram emot att träffa honom. (Forssells ständiga förmåga att inte dyka upp eller lämna återbud i sista minuten var en av orsakerna till vår nervositet.) Men Lars Forssell kom, nykter och samlad, och läste med bravur sin långa dikt ”Ola med handklaveret”. Alla jublade. Bodil läste en av sina dikter. Att så här, i början av en text om Bodil Malmsten, lyfta fram Lars Forssell innebär inte att förminska (”gösta”) henne. Tvärtom, det var i den traditionen, med namn som Forssell, Pär Rådström, Marianne Höök m.fl., hon hade ett av sina ben (den folk...