Fortsätt till huvudinnehåll

Hur jag blev den jag blev (6:5): Ordförande på ett stormigt hav

Uppdaterad 2025-11-17 
En ordförandes främsta uppgift är, sägs det, att hålla samman organisationen, vare sig det gäller ett politiskt parti eller den lokala schackklubben. I det avseendet var väl min tid som ordförande för Folket i Bild ett misslyckande. Stefan Lindgren hade anställts som ny redaktör. Stämningen var infekterad, blotta det faktum att jag ställt upp som ordförande fick mig i somligas ögon att betraktas som tillhörande fiendelägret. Ett försök från min sida att övertala Jörgen Widsell att acceptera ett dubbelkommando på tidningen vid sidan av Stefan (liknande det de haft på Gnistan) misslyckades. Jörgen gick sedermera till Jan Stenbeck och startade Tidningen Z.

SKP började falla samman, men då hade jag redan lämnat partiet. Min tid som ordförande kom i hög grad att kännetecknas av jakt på pengar. En kontrollbalansräkning hade troligen visat att bolaget var på obestånd. Lösningen, som styrelseledamoten Anders Runebjer presenterade, var att föra över verksamheten i ett kommanditbolag. I det skulle intresserade kunna köpa andelar och sedan dra av för bolagets förluster på skatten. En förtäckt form av statligt stöd, menade kritikerna, inte utan fog.

Själv fick jag gå med tiggarstaven. Jag sökte bland annat upp Tore Browaldh, Handelsbankens tidigare vd, och en tillskyndare av tidningen vid dess start, i bankens palats vid Kungsträdgården. Om han bidrog med något denna gång minns jag inte. En eftermiddag tillbringade jag hos författaren Ivar Lo-Johansson medan skymningen sänkte sig över Riddarfjärden. Över varsitt glas portvin förhörde han sig om min syn på den samtida litteraturen, läget för tidningen etc. alltmedan Lena vankade i parken utanför med den nyfödde sonen i barnvagn. Vi hade räknat med att besöket skulle vara snabbt överståndet. ”Tidningsägare vill jag inte bli”, sa den åldrade författaren, men överräckte ett kuvert med tio ovikta tusenlappar när vi skiljdes åt.

Föreningen arbetade för att väcka opinion mot Sovjetunionens ockupation av Afghanistan och i försvarsfrågan. Åke Kilander och jag medverkade på Svensk folkriksdag för nedrustning 1982. Vårt budskap till det samlade Folkrörelsesverige var att de dåvarande supermakterna (Sovjetunionen och USA) var dom som skulle nedrusta. Sverige behövde ett starkt försvar baserat på allmän värnplikt (en åsikt jag fortfarande förespråkar). Att vårt budskap inte möttes av någon större entusiasm i den då nedrustningsivrande församlingen, är en underdrift.

Vi ansökte om medlemskap i Svenska FN-förbundet och tog kontakter med Centralförbundet Folk och försvar. Där möttes vi av dåvarande generalsekreteraren Roland Morell, som måste betraktat vårt närmande med skepsis med tanke på hans förflutna i kretsarna kring IB och Stay Behind-rörelsen.

Efter att ha förlorat två val i rad gick Socialdemokraterna till offensiv på kulturområdet inför valet 1982. Jag fann mig plötsligt inbjuden till en stor kulturkonferens på arbetarrörelsens högborg Brunnsvik tillsammans med representanter för allehanda organisationer inom och utanför arbetarrörelsen.

På vägen upp till Ludvika delade jag tågkupé med Maj-Britt Theorin som misstänksamt betraktade den försvarsvänlige ”maoisten” mitt emot henne. Vårt senaste möte på Folkriksdagen för nedrustning hade ju varit en aning frostigt.

Blivande utbildningsminister Bengt Göransson, som alltid framhöll folkrörelsegrenen inom arbetarrörelsen, höll samma år ett bejublat inledningsanförande på Folket i Bilds årsstämma. Han hade haft kontakter med fibbaren Knut Lindelöf och författaren och FiB-krönikören Gunnar Ohrlander i skolfrågan. Jag uppfattade hans intresse för oss som genuint även om det också var ett valframträdande.

Efter två år började krafterna tryta (jag hade redan haft en utmattningsepisod på Ordfront) och jag steg av som ordförande och växlade ner, först till vice ordförande och sedermera sekreterare i styrelsen. Ansvar och samvetsgrant arbete har jag alltid uppskattat, titlarna har varit mindre viktiga.
*
Tidningens upplaga sjönk gradvis under hela 1980-talet.  Många aktivister hade gått vidare i livet, utbildat sig, bildat familj. Det var Reagans, Thatchers och Deng Xiaopings tid. Även i Sverige blåste högervindar. En konkurs, för att rädda tidningen, blåste alla medarbetare på innestående honorar, dvs allt det vi anklagat rivalen Johan Ehrenberg på Etc för. Utgivningsbeviset ägdes av föreningen vilket möjliggjorde fortsatt utgivning.

Jag behöll olika funktioner på tidningen och i föreningen under större delen av decenniet. När tidningen utlyste tjänsten som kulturredaktör efter Nils Granberg, sökte jag och fick jobbet. Min främsta merit i Nils ögon var att jag läst och skrivit om Colin Wilsons klassiker The Outsider. Också det något att ha på sin CV.

Lena pluggade och vi hade ont om pengar. Jag kombinerade deltidstjänsten på Folket i Bild med jobbet som frilansande förlagsredaktör – och bussförare. En gång intervjuade jag Fria Proteatern iklädd SL-uniform. Passande, tyckte de, med tanke på tidningens paroll ”För en folkets kultur”. Så småningom avvecklade jag mig själv och fortsatte som oavlönad ansvarig för kulturmaterialet ytterligare en tid.

1980-talet gick mot sitt slut. Sovjet drevs ut ur Afghanistan och Berlinmuren föll.

Men då hade jag redan gått vidare. Jag vill skriva eget. Inspirationen kom från oväntat håll.
 
Rättelse. I en tidigare version påstods att dåvarande ekonomiansvarig Dennis Zackrisson tog initiativ till att bilda kommanditbolaget.
 
Texten ingår i en provisorisk memoar Hur jag blev den jag blev. Fler delar finns att läsa här
 

Kommentarer

Läs mer

Breven från Bodil

Jag träffade Bodil Malmsten endast vid ett tillfälle. Det var någon gång i slutet av 80-talet. Folket i Bild hade författarafton på Strindbergssalen (numera Intima teatern) vid Norra Bantorget i Stockholm. Nils Granberg ansvarade för programmet. Jag skulle säga några ord som inledning och presentera författarna. Vi var båda rätt nervösa. Bodil kom, hälsade och frågade om Lars Forssell, en annan av de medverkande författarna, hade kommit. Hon såg fram emot att träffa honom. (Forssells ständiga förmåga att inte dyka upp eller lämna återbud i sista minuten var en av orsakerna till vår nervositet.) Men Lars Forssell kom, nykter och samlad, och läste med bravur sin långa dikt ”Ola med handklaveret”. Alla jublade. Bodil läste en av sina dikter. Att så här, i början av en text om Bodil Malmsten, lyfta fram Lars Forssell innebär inte att förminska (”gösta”) henne. Tvärtom, det var i den traditionen, med namn som Forssell, Pär Rådström, Marianne Höök m.fl., hon hade ett av sina ben (den folk...

Hur jag blev den jag blev 7: Förlagsredaktören

Vi satt i en glasbur i en industrilokal på Döbelnsgatan i den del mellan Vasastan och Östermalm som stockholmarna kallar Sibirien. De fönsterlösa lokalerna sträckte sig över ett helt källarplan och hade tidigare varit hemvist för De Förenade FNL-grupperna. Lokalen hade nu övertagits av Ordfront. Vår bur var placerad strax intill garageinfarten, där lastbilar kom och gick med papper till tryckeriet, pallar med ark och färdiga böcker till och från binderiet. På vintern drog det iskallt från de öppna garagedörrarna. Dieselgaserna blandades med den stickande lukten från repron och doften av varmt, flytande vax från originalavdelningen längre in i lokalen. Genom betonggolvet fortplantade sig dunket från tryckpressarna. Utanför vår bur fanns boklagret där vi packade och levererade böcker till recensenter och de många mindre återförsäljarna. Året var 1977. Vi som satt inne i den gamla förmansburen var Dan, som börjat något halvår tidigare, Ylva som skötte marknadsföring och distribution och s...

Hur jag blev den jag blev: Teatergruppen

Jag hamnade i teatern av en slump. När jag slutade grundskolan hade jag valt samhällsvetenskaplig linje med estetisk inriktning. Det var teckning som intresserade mig. På skolan i Gubbängen fanns även drama som tillval. Det var avslappningsövningar, röstträning och improvisationer ett par timmar i veckan. Vår dynamiske lärare, gift med Ingmar Bergmans äldsta dotter, undervisade på flera gymnasieskolor runtom i Stockholm. Förutom vår skola Gubbängen: Kärrtorp, Sveaplan och Nya Elementar i Åkeshov. Med tiden började vi samlas på Sveaplans gymnasium på fredagskvällarna. I den stora aulan ägnade vi oss tillsammans med elever från de andra skolan åt att improvisera, dansa och öva tillsammans. Dessförinnan brukade några av oss gå på restaurang Norrås vid Odenplan och äta Coeur de filét Provencale, dricka vin och känna oss vuxna. När vår lärare lyckades ordna en studio, modernt utrustad med video, ljudanläggning m.m. högst upp i Nya Elementar förlade vi våra frivilliga timmar dit. Mitt intres...