måndag, januari 04, 2010

Ångest är för de snälla

”Det finns en hundraprocentig korrelation mellan snällhet och ångest”, skriver den amerikanske psykiatern David Burns skämtsamt i en av alla dessa självhjälpsböcker. ”Du försöker skjuta bort problemet från ditt medvetande eftersom du vill vara snäll och inte ställa till problem eller göra någon upprörd.”

Jag vet inte om Kierkegaard eller demonregissören skulle ha hållit med. Kanske inte heller Sartre. Men det är inte alltid den existentiella ångesten (”vad gör jag med mitt liv?”) eller världssmärtan som håller oss vakna i gryningen. Det kan vara ett viktigt beslut som behöver tas. Själv är jag alldeles för snäll. Psykopater har säkert aldrig ångest.

David Burns. KBT - en självhjälpsbok. Optimal 2008

Läs även andra bloggares åsikter om

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Ulla Wennberg said...

Jodå, psykopaterna får ibland ångest när de gapat och skrikit och ropat fula ord till folk... i alla fall de lindrigare fallen. Tyvärr återfaller de snart på nytt i sitt okvädande, de kan liksom inte dra nån lärdom av sin ångest. (Based on: en mångårig kollega i min bransch...)

04 januari, 2010 11:02  

Skicka en kommentar

<< Home