Fortsätt till huvudinnehåll

Teatergruppen

Jag hamnade i teatern av en slump. När jag slutade grundskolan hade jag valt samhällsvetenskaplig linje med estetisk inriktning. Det var teckning som intresserade mig. På skolan i Gubbängen fanns även drama som tillval. Det var avslappningsövningar, röstträning och improvisationer ett par timmar i veckan.

Vår dynamiske lärare, gift med Ingmar Bergmans äldsta dotter, undervisade på flera gymnasieskolor runtom i Stockholm. Förutom vår skola Gubbängen: Kärrtorp, Sveaplan och Nya Elementar i Åkeshov. Med tiden började vi samlas på Sveaplans gymnasium på fredagskvällarna. I den stora aulan ägnade vi oss tillsammans med elever från de andra skolan åt att improvisera, dansa och öva tillsammans. Dessförinnan brukade några av oss gå på restaurang Norrås vid Odenplan och äta Coeur de filét Provencale, dricka vin och känna oss vuxna. När vår lärare lyckades ordna en studio, modernt utrustad med video, ljudanläggning m.m. högst upp i Nya Elementar förlade vi våra frivilliga timmar dit. Mitt intresse för teckning och målning hamnade så småningom i skymundan.

Vi kom alltmer att leva i vår egen lilla värld. Jag var förälskad i en av flickorna i gruppen, blev så småningom sambo med en annan. Med vår inriktning på improvisation, inspirerade av Jerzy Grotowski, Narren-teatern och avantgardistisk teater kände vi oss utvalda. Vår lärare gick i klinch med tidens, i våra ögon försoffade, dramapedagoger. Det var Vi mot resten av (Drama)Världen. En sommar hade vi läger på en gammal fäbod norr om Rättvik. Jag och min flickvän, som hunnit bli makrobiotiker, tvingade de andra att äta ojäst bröd, kokt vete och rotfrukter. Diskmedel var inte tillåtet. ”Hur får ni bort fettet då?” undrade vår lärare.

1 maj 1970 åkte vi på studieresa till Berlin i en skruttig buss som läckte bensin (f.ö. samma dag som den största demonstrationen mot kriget i Vietnam hölls i Stockholm). Vi bodde i väst och åkte över till Östberlin i stort sett varje dag. Vi gick på Berliner Ensemble och såg deras uppsättningar av Bertolt Brechts klassiker: Arturo Ui (lysande) och Tolvskillingsoperan (en stendöd föreställning). Brechts änka Helene Weigel tillät inga avsteg från makens ursprungliga scenanvisningar.

Vi fick också tillfälle att besöka Rudolf Penka, rektor vid Staatliche Schauspielschule. Penkas metoder fick så småningom stor betydelse för metodiken vid Scenskolan i Stockholm. Han var mycket tillmötesgående gentemot oss vetgiriga ungdomar.

Sommaren efter gymnasiet hyrde fyra av oss tillsammans med vår lärare, numera ledare, ett torp i Vagnhärad och började improvisera fram en barnteaterföreställning med fyra clowner inspirerad av Commedia dell'arte: Fjodor, Natasja, Tanja och Vladimir. Var och en med tydlig personlighet: busig, girig, fåfäng, känslig osv. Vår ledare lyckades sälja in föreställningen till Johan Etzler på Stockholms stad och det följande året turnerade vi på förskolor, låg- och mellanstadier med vår i tidens anda sant antikapitalistiska föreställning.

Näst i tur stod vuxenvärlden där vi ledde improvisationsövningar på ett hem för missbrukare utanför Åkers styckebruk. Där någonstans började gruppen vända sig alltmer inåt, studera den interna gruppdynamiken etc. och luften rann långsamt ur projektet. Jag ryckte i samma veva, kraftigt överårig, in i lumpen i Karlskrona. När jag nio månader senare muckade hade mitt intresse vänts åt annat håll.

Texten  ingår i en provisorisk memoar Hur jag blev den jag blev. Fler delar finns att läsa här

Kommentarer

Läs mer

1960-talet var hans bästa tid

1960-talet var hans bästa tid. 1959 gifte han om sig med kvinnan i sitt liv, min mor. Vi blev en familj, på riktigt. Att min mormor följde med på köpet fick han ta. Han och mamma sov i bäddsoffan i vardagsrummet. Mormor hade det innersta rummet, där stod teven – också det en nyhet i tiden. Och jag fick ett eget rum. Mamma och han hade målat väggarna blå. Med hammare och pryl bilade han hål i betongväggarna för att sätta upp en sänglampa och en hylla. Han fixade med elkopplingar så att de kunde släcka taklampan från bäddsoffan där de sov. Sånt hade han lärt av sin pappa, min farfar, som varit elektriker. Det var en tid av optimism och framtidstro. På lördagarna (i början av 60-talet arbetade man fortfarande halva lördagen) kunde mina föräldrar mötas vid Centralstationen när han kom från jobbet i Södertälje. Sedan gick de till Sterlings på Regeringsgatan, där man kunde lyssna till de senaste skivorna i små draperiförsedda bås. Frank Sinatra, förstås, var den store hjälten. Men hemma...

Hur jag blev den jag blev (6:4): Den stora oredan

1977 började jag arbeta som förlagsredaktör på Ordfronts förlag, först vikarierande senare som ordinarie. Händelseutvecklingen på tidningen följde jag på avstånd genom luncher med Peter Larsson, som blivit organisationssekreterare 1976, och som ledamot i valberedningen under något år. Vietnam invasion av Kampuchea 1978 och Kinas attack på Vietnam året efter fick kompassen att snurra hos alla antiimperialister och m-l-are. Vem kunde man nu lita på? Världen var ständigt närvarande för vår generation. Tidningen och föreningen uppmärksammade tioårsdagen av bildandet av Charta 77 i Tjeckoslovakien med reportage och opinionsmöten. Kontakter knöts med många oppositionella i Östeuropa. Föreningen arrangerade också en bejublad konsert med Wolf Biermann, den tyske vissångaren och författaren som 1976 blivit fråntagen sitt östtyska medborgarskap i samband med en turné i Västtyskland. Läget för tidningen och föreningen hade börjat stabilisera sig. Föreningsstyrelsen hade breddats med namn som P.O...

Breven från Bodil

Jag träffade Bodil Malmsten endast vid ett tillfälle. Det var någon gång i slutet av 80-talet. Folket i Bild hade författarafton på Strindbergssalen (numera Intima teatern) vid Norra Bantorget i Stockholm. Nils Granberg ansvarade för programmet. Jag skulle säga några ord som inledning och presentera författarna. Vi var båda rätt nervösa. Bodil kom, hälsade och frågade om Lars Forssell, en annan av de medverkande författarna, hade kommit. Hon såg fram emot att träffa honom. (Forssells ständiga förmåga att inte dyka upp eller lämna återbud i sista minuten var en av orsakerna till vår nervositet.) Men Lars Forssell kom, nykter och samlad, och läste med bravur sin långa dikt ”Ola med handklaveret”. Alla jublade. Bodil läste en av sina dikter. Att så här, i början av en text om Bodil Malmsten, lyfta fram Lars Forssell innebär inte att förminska (”gösta”) henne. Tvärtom, det var i den traditionen, med namn som Forssell, Pär Rådström, Marianne Höök m.fl., hon hade ett av sina ben (den folk...

Hur jag blev den jag blev (6:5): Ordförande på ett stormigt hav

Uppdaterad 2025-11-17  En ordförandes främsta uppgift är, sägs det, att hålla samman organisationen, vare sig det gäller ett politiskt parti eller den lokala schackklubben. I det avseendet var väl min tid som ordförande för Folket i Bild ett misslyckande. Stefan Lindgren hade anställts som ny redaktör. Stämningen var infekterad, blotta det faktum att jag ställt upp som ordförande fick mig i somligas ögon att betraktas som tillhörande fiendelägret. Ett försök från min sida att övertala Jörgen Widsell att acceptera ett dubbelkommando på tidningen vid sidan av Stefan (liknande det de haft på Gnistan ) misslyckades. Jörgen gick sedermera till Jan Stenbeck och startade Tidningen Z . SKP började falla samman, men då hade jag redan lämnat partiet. Min tid som ordförande kom i hög grad att kännetecknas av jakt på pengar. En kontrollbalansräkning hade troligen visat att bolaget var på obestånd. Lösningen, som styrelseledamoten Anders Runebjer presenterade, var att föra över verksamheten i e...